---------------------------------------------------------------   

23/1990. (X. 31.) AB határozat
Közzétéve a Magyar Közlöny 1990. évi 107. számában

---------------------------------------------------------------   


89/B/1990



             A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !


Az Alkotmánybíróság Dr. Horváth Tibornak a Halálbüntetést
Ellenzők Ligája  nevében a  halálbüntetést előíró büntető
rendelkezések alkotmányellenességének  megállapítására és
megsemmisítésére    irányuló     indítványa     tárgyában
Dr. Schmidt   Péter    alkotmánybíró   különvéleményével,
Dr. Lábady  Tamás  és  Dr.  Tersztyánszky  Ödön,  továbbá
Dr. Sólyom László, Dr. Szabó András és Dr. Zlinszky János
alkotmánybírók   párhuzamos   véleményével   meghozta   a
következő


                      határozatot:


Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  a  halálbüntetés
alkotmányellenes. A  Büntető Törvénykönyvről  szóló 1978.
évi   IV. tv. ( a továbbiakban: Btk. ) 38. § (1) bekezdés
1. pontja,  a 39.  §-a és  a 84. §-a, a büntetőeljárásról
szóló 1973.  évi I. tv. ( a továbbiakban: Be. ) 399. §-a,
a büntetések  és az  intézkedések  végrehajtásáról  szóló
1979.  évi   11.  tvr.   17.  és   18.  §-a,  valamint  a
Büntetésvégrehajtási    Szabályzatról    szóló    8/1979.
( VI. 30. )  IM  rendelet  151.,  152.  és  153.  §-a  az
Alkotmányba ütközik, ezért azokat megsemmisíti.


Alkotmányellenes   a  Btk. 155  (1) bekezdés,  a  158.  §
(2)   bekezdés,  a   160.  §, a  163. §,  a  166.  §  (2)
bekezdés,  a  261.  §  (2)   bekezdés,   a   262.  §  (2)
bekezdés,   a  343.  §  (4)   bekezdés,  a   346.  §  (1)
bekezdés, a    347. §,  a 348.  § (3)  bekezdés, a 352. §
(3) és (4) bekezdés, a  354. § (3) bekezdés, a 355. § (5)
bekezdés,  a  363. §  (2)  bekezdés, a 364. §,  a  365. §
rendelkezéseiben   a    kiszabható     büntetési    nemek
megállapításánál  a   halálbüntetés   mint   alkalmazható
büntetési nem megjelölése is. Ezért a Btk. utóbb említett
tényállásaiban a  halálbüntetés mint kiszabható büntetési
nem előírását az Alkotmánybíróság ugyancsak megsemmisíti.


Az Alkotmánybíróság  e határozatát  a  Magyar  Közlönyben
közzéteszi.


A megsemmisített  rendelkezések e  határozatnak a  Magyar
Közlönyben való közzététele napján vesztik hatályukat. Az
Alkotmánybíróság   az 1989. évi XXXII. tv. 43. §-ának (3)
bekezdése  alapján   egyben  elrendeli  a  halálbüntetést
előíró,    megsemmisített    büntetőjogi    rendelkezések
alkalmazásával    halálbüntetést     kiszabó,     jogerős
határozattal      lezárt      olyan      büntetőeljárások
felülvizsgálatát, amelyekben  a hozott  ítéletet még  nem
hajtották végre.


                        Indokolás



                           I.


Indítványozó  a   halálbüntetést  elrendelő  jogszabályok
alkotmányellenességének megállapítását arra hivatkozással
kezdeményezte, hogy  e rendelkezések  sértik az Alkotmány
54. §-ában foglaltakat, miszerint a Magyar Köztársaságban
minden embernek  veleszületett joga  van az élethez és az
emberi   méltósághoz,   amelyektől   senkit   nem   lehet
önkényesen   megfosztani ( (1) bekezdés ); illetve senkit
nem  lehet  kínzásnak,  kegyetlen,  embertelen,  megalázó
elbánásnak vagy büntetésnek alávetni ( (2) bekezdés ).


Kérelmében kifejtette,  hogy a  halálbüntetést  etikailag
nem  igazolható,  az  emberi  jogokkal  összeférhetetlen,
jóvátehetetlen    és    visszafordíthatatlan    büntetési
eszköznek  tekinti,   amely  a   súlyos   bűncselekmények
megelőzésére,   illetve    az    ilyen    bűncselekmények
elkövetésétől   való    elrettentésre   alkalmatlan    és
célszerűtlen büntetési nem.


                           II.


1.     Az      Alkotmánybíróság     megkeresésére      az
igazságügyminiszter   az   1990.   március   19-én   kelt
állásfoglalásában     a     halálbüntetésre     vonatkozó
rendelkezéseket   alkotmányellenesnek    tartotta.    Úgy
vélekedett,  hogy   a   halálbüntetés   szükségtelen   és
antihumánus, erkölcsileg  nem indokolható  büntetés,  nem
szolgálja  a  büntetés  célját  és  nem  alkalmas  sem  a
társadalom  védelmére,   sem  a  társadalom  tagjainak  a
bűncselekmények   elkövetésétől   való   visszatartására.
Rámutatott arra,  hogy a  halálbüntetésnek a Btk-ból való
kiiktatása terén  jelentős  előrelépésre  került  sor  az
1989. évi  XVI. törvény  megalkotásával, amely  az  állam
elleni bűncselekmények  büntetési tételeiből  mellőzte  a
halálbüntetést.


Utalt  arra   is,  hogy   a  halálbüntetés  megszüntetése
összhangban van az európai jogfejlődéssel. Nyugat-európai
országokban  vagy   teljesen  megszűnt   a  halálbüntetés
lehetősége,    vagy     csak     kivételesen,     katonai
bűncselekményekre és háború idején alkalmazható.


2. Az  Alkotmánybíróság szakértői  vélemény elkészítésére
kérte fel  Dr. Földvári  Józsefet, Dr. Korinek Lászlót és
Dr. Sajó Andrást.


Dr.  Földvári   József  a  halálbüntetést  -  a  büntetés
céljából kiindulva  - nem  tartja indokolt büntetésnek. A
halálbüntetés eltörlését  azonban egy  átfogó büntetőjogi
rendezés feladatának  tekinti. Dr.  Sajó András szerint a
halálbüntetés   alkotmányellenes,   mivel   önkényes   és
kegyetlen  büntetés,   sérti  az   emberi  méltóságot,  s
ellentétes a  jogállamiság eszméjével.  Korinek László  a
halálbüntetés statisztikai és kriminológiai vonatkozásait
vizsgálta, s  úgy foglalt  állást, hogy a halálbüntetés a
bünözés  elleni   harcnak  sem   nem  alkalmas,  sem  nem
szükségszerű eszköze.


3. A  Teljes Ülésen  - Az Alkotmánybíróságról szóló 1989.
évi XXXII. tv. 30. § (4) bekezdése alapján felszólalt:


      Dr. Solt Pál, a Legfelsőbb Bíróság elnöke és
           Dr. Györgyi Kálmán legfőbb ügyész.


Dr. Solt  Pál felszólalásában  annak a  jogi és  erkölcsi
meggyőződésének adott  hangot,  hogy  a  halálbüntetésnek
általában és  itt most  Magyarországon nincs többé helye.
Álláspontja   szerint,    a   halálbüntetés   büntetőjogi
szempontból igazolhatatlan,  a büntetőjogi szabályozás és
az      Alkotmány      összefüggését      figyelembevéve:
alkotmányellenes.


Dr. Györgyi  Kálmán - előrebocsátva, hogy a halálbüntetés
eltörlésének  híve   -   felhívta   az   Alkotmánybíróság
figyelmét,  hogy   önmagában   az  Alkotmány  54.  §  (1)
bekezdése  alapján   a  halálbüntetés   önkényessége  nem
mondható  ki,   a   döntéshez   az  Alkotmány  8.  §  (2)
bekezdésének  és  az   54.  § (1)  és (2)   bekezdéseinek
komplex, egymásra  vonatkoztatott értelmezése  szükséges.
Meggyőződése  szerint  a  leghitelesebb  fórum  e  döntés
meghozatalára a  Parlament lenne,  de nem  vitatja el  az
alkotmányos helyzetet, hogy az Alkotmánybíróság a törvény
erejénél fogva nem kerülheti ki az érdemi válaszadást.


                          III.


A halálbüntetést  a Btk.  a Büntetések és intézkedések c.
fejezetében,   a  38. §  (1) bekezdésében  a főbüntetések
között az első helyen említi. A 39. §-ban a törvényhozó a
halálbüntetés  kiszabhatóságának  alanyi  feltételéről,az
alkalmazható       mellékbüntetésről       és       egyes
jogkövetkezményekről rendelkezik.


A büntetés  kiszabása c. fejezetben a 84. § előírja, hogy
halálbüntetést kivételesen  és csak akkor lehet kiszabni,
ha -  a bűncselekmény  és az  elkövető társadalomra  való
kiemelkedő veszélyességére,  a bűnösség  különösen  magas
fokára figyelemmel - a társadalom védelme csak e büntetés
alkalmazásával biztosítható.


A  Be-nek   a  halálbüntetést   is  érintő   399.  §-a  a
kegyelmezési  eljárással,  a  terhes,  illetve  elmebeteg
elítélttel,  valamint   a  távollétében  halálbüntetéssel
sújtott  vádlottal   kapcsolatos  legfontosabb   eljárási
szabályokat állapítja meg.


Az 1979.  évi 11.  tvr. 17.  és 18.  §-a a  halálbüntetés
végrehajtásának körülményeit határozza meg:


A  Büntetésvégrehajtási   Szabályzat  alkotmányellenesnek
nyilvánított   §-ai    a   halálraítélttel    kapcsolatos
büntetésvégrehajtási szabályokat tartalmazzák, valamint a
halálos ítélet  végrehajtását követő intézkedéseket írják
elő.


A  Btk.   szerint  -  az  Alkotmánybíróság  határozatának
közzétételéig - halálbüntetés a következő bűncselekmények
elkövetőivel szemben volt alkalmazható:


        az emberiség elleni bűncselekmények közül


a népirtás                     ( 155. § (1) bekezdése )
a polgári lakosság elleni      ( 158. § (2) bekezdése )
erőszak minősített esete


a  bűnös    hadviselés         ( 106. § )
és a hadikövet elleni          ( 163. § (2) bekezdése )
erőszak minősített esete


         a személy elleni bűncselekmények közül


az emberölés                  ( 166. § (2) bekezdése );
minősített esetei


         a közrend elleni bűncselekmények közül


a terrorcselekmény            ( 261. § (2) bekezdése )
minősített esetei és a


légi jármű hatalomba          ( 262. § (2) bekezdése );
kerítésének minősített esete


             a katonai bűncselekmények közül


a szökés különösen            ( 343. § (4) bekezdése ),
minősített esetei


a kibúvás szolgálat alól      ( 346. § (1) bekezdése ),
minősített esete


a szolgálat megtagadása       ( 347. § ),


a kötelességszegés            ( 348. § (3) bekezdése ),
szolgálatban különösen
minősített esete


a zendülés különösen          ( 352. § (3) és (4)
minősített esete                bekezdései ),
a parancs iránti              ( 354. § (3) bekezdése ),
engedetlenség
minősített esete


az elöljáró vagy              ( 355. § (5) bekezdése ),
szolgálati közeg
elleni erőszak
különösen minősített
esetei


a harckészültség              ( 363. § (2) bekezdése )
veszélyeztetése
minősített esete


a parancsnoki                 ( 364. § )
kötelességszegés


és a kibúvás a harci          ( 365. § ).
kötelesség teljesítése alól


                           IV.


Az  Alkotmánybíróság   a  halálbüntetést   lehetővé  tevő
jogszabályok  alkotmányellenességét   kimondó  és  azokat
megsemmisítő határozatának  indokolásául  a  következőket
fogalmazza meg.


Az Alkotmány az Általános rendelkezések c. I. fejezetében
kinyilvánítja ,  hogy a  Magyar Köztársaság  elismeri  az
ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait,
ezek tiszteletben  tartása és  védelme az állam elsőrendű
kötelessége .  (  8. § (1) bekezdése )  Az Alapvető jogok
és  kötelességek   c.  XII.   fejezetben  pedig  elsőként
állapítja  meg,   hogy  a  Magyar  Köztársaságban  minden
embernek veleszületett  joga van  az élethez és az emberi
méltósághoz,  amelyektől   senkit  nem  lehet  önkényesen
megfosztani.( 54. § (1) bekezdése ). A 8. § (4) bekezdése
szerint  az élethez  és az  emberi  méltósághoz való  jog
olyan  alapvető   jognak  minősül,   amelynek  gyakorlása
rendkívüli  állapot,  szükségállapot  vagy veszélyhelyzet
idején sem függeszthető fel, illetve nem korlátozható.


Az  Alkotmány   idézett  rendelkezéseinek  összevetéséből
megállapítható, hogy  Magyarországon  az  élethez  és  az
emberi méltósághoz  való jog  - állampolgárságra tekintet
nélkül -  minden embernek  veleszületett, sérthetetlen és
elidegeníthetetlen alapvető  joga. A  magyar államnak  az
élethez és az emberi méltósághoz való jog tekintetében is
elsőrendű kötelessége, hogy tiszteletben tartsa és védje.
Az   Alkotmány  54. §-ának  (1) bekezdése  azt  állapítja
meg, hogy  az élettől és az emberi méltóságtól senkit nem
lehet önkényesen  megfosztani. E  tilalom  megfogalmazása
egyben megengedte  az élettől  és az  emberi  méltóságtól
történő nem önkényes megfosztást.


A halálbüntetés  törvényi megengedése  alkotmányosságának
megítélésénél   azonban    az  Alkotmány  8.  §-ának  (2)
bekezdése az  irányadó, amelyet  az Országgyűlés az 1990.
június 19-én  elfogadott és  június 25-én hatályba lépett
1990. évi  XL. törvény  3.  §  (1) bekezdése iktatott  az
1989.  október  23-án  kihirdetett  8.  §  (2)  bekezdése
helyébe. Az  Alkotmány   8.  § (2)  bekezdésének hatályos
rendelkezése szerint  a Magyar Köztársaságban az alapvető
jogokra és  kötelességekre vonatkozó  szabályokat törvény
állapítja meg,  alapvető jog  lényeges tartalmát  azonban
nem korlátozhatja.


Az Alkotmánybíróság  úgy itélte  meg, hogy a Btk-nak és a
kapcsolódó hivatkozott  jogszabályoknak a halálbüntetésre
vonatkozó  rendelkezései   az  élethez   és   az   emberi
méltósághoz való  jog  lényeges  tartalma  korlátozásának
tilalmába ütköznek.  Az élettől  és az emberi méltóságtól
halálbüntetéssel     való      megfosztásra     vonatkozó
rendelkezések ugyanis az élethez és az emberi méltósághoz
való alapvető jog lényeges tartalmát nemcsak korlátozzák,
hanem az életnek és az emberi méltóságnak, illetve az ezt
biztosító   jognak    a   teljes   és   helyrehozhatatlan
megsemmisítését engedik  meg. Ezért  megállapította  ezek
alkotmányellenességét és megsemmisítette ezeket.


                           V.


A   Btk.    és   a    hivatkozott   egyéb    jogszabályok
alkotmányellenességét    és    megsemmisítését    kimondó
alkotmánybírósági     határozat      fenti     indokainak
megfogalmazása  után   az  Alkotmánybíróság  szükségesnek
tartja megjegyezni a következőket is.


1. Az  Alkotmány   8.  § (2) bekezdésének az 1990. június
19- i alkotmánymódosítással beiktatott rendelkezése és az
54.  §   (1)   bekezdésének    idézett    szövege   nincs
összhangban. Az  Országgyűlésre hárul  az a feladat, hogy
az összhangot megteremtse.


2. Az emberi élet és az emberi méltóság elválaszthatatlan
egységet alkot  és minden mást megelőző legnagyobb érték.
Az emberi  élethez  és  méltósághoz  való  jog  ugyancsak
egységet alkotó  olyan oszthatatlan  és  korlátozhatatlan
alapjog,  amely   számos  egyéb   alapjognak  forrása  és
feltétele. Az  emberi élet  és méltóság egységéből fakadó
alapjogokat   az   alkotmányos   jogállam   a   vonatkozó
nemzetközi   egyezmények    és   az   alapvető   jogelvek
figyelembevételével,   az    Alkotmányban   meghatározott
közösségi  és   egyéni  érdekek   szolgálatában  hivatott
szabályozni.  Az   emberi  élethez  és  méltósághoz  mint
abszolút értékhez  való  jog  korlátot  jelent  az  állam
büntetőhatalmával szemben.


3. Az  Alkotmánybíróság  figyelmet  érdemlőnek  tartja  a
kriminológia  és   a  kriminálstatisztika  számos  ország
tapasztalait értékelő  következő megállapítását.  A halál
büntetés alkalmazása vagy eltörlése sem az összbünözésre,
sem    a     korábban    halálbüntetéssel     fenyegetett
bűncselekmények   elkövetésének    gyakoriságára    nincs
bizonyíthatóan törvényszerű hatással.


4.   A    Polgári   és    Politikai   Jogok    Nemzetközi
Egyezségokmánya -  amelynek Magyarország  is  részese  és
amelyet az  1976.  évi  8.  tvr-rel  hirdetett  ki  -  6.
cikkének   (1)  bekezdése  megállapítja  minden  embernek
veleszületett joga  van az  életre. E  jogot a törvénynek
védelmeznie kell.  Senkit sem  lehet életétől  önkényesen
megfosztani.  Ugyanezen    cikk   (6)   bekezdése   pedig
megállapítja, hogy  e cikk  egyetlen  rendelkezésére  sem
lehet  hivatkozni   avégett,   hogy   késleltessék   vagy
megakadályozzák a  halálbüntetésnek az  Egyezségokmányban
részes   valamely    állam    általi    eltörlését.    Az
Egyezségokmány tehát  olyan fejlődési folyamattal számol,
amely a  halálbüntetés  eltörlésére  irányul.  Az  emberi
jogok és  alapvető szabadságok védelméről szóló, Rómában,
1950. november  4-én aláírt  Egyezmény   2.  cikkének (1)
bekezdése még elismerte a halálbüntetés jogszerűségét, az
1983. április  28-án elfogadott 6. Kiegészítő Jegyzőkönyv
1. cikke  viszont úgy  rendelkezik, hogy a halálbüntetést
el kell  törölni. Senkit sem lehet halálbüntetésre ítélni
és halálbüntetést  nem  szabad  végrehajtani.  Az  Európa
Parlament  által   1989.  április   12-én  elfogadott  Az
alapjogokról és  alapvető szabadságokról  c.  nyilatkozat
22. §-a  ugyancsak kimondja a halálbüntetés eltörlését. A
magyar alkotmányfejlődés  is  ebben  az  irányban  halad,
amikor a halálbüntetést még nem egyértelműen kizáró 54. §
(1)  bekezdésének   megalkotását   követően  a 8.  §  (2)
bekezdésének új  megszövegezésével kizárja  alapvető  jog
lényeges tartalmának törvényi korlátozását .


5. Mivel  a Btk-ban  meghatározott büntetések  összefüggő
rendszert alkotnak,  a halálbüntetésnek  mint e  rendszer
egyik elemének  megszüntetése szükségessé  teszi az egész
büntetési rendszer felülvizsgálatát, amely azonban nem az
Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik.


Budapest, 1990. október 24.



                    Dr. Sólyom László
               az Alkotmánybíróság elnöke


                     Dr. Ádám Antal
                  előadó alkotmánybíró


                    Dr. Herczegh Géza
                      alkotmánybíró


         Dr. Kilényi Géza         Dr. Lábady Tamás
          alkotmánybíró             alkotmánybíró


      Dr. Schmidt Péter             Dr. Szabó András
       alkotmánybíró                  alkotmánybíró


       Dr. Tersztyánszky Ödön      Dr. Vörös Imre
           alkotmánybíró           alkotmánybíró


                   Dr. Zlinszky János
                      alkotmánybíró



Dr. Lábady Tamás alkotmánybíró és
Dr. Tersztyánszky Ödön alkotmánybíró párhuzamos véleménye


1.  Az   emberi  jogokról  szóló  nemzetközi  egyezmények
elismerésével  Magyarország  kötelezettséget  vállalt  az
általános emberi  jogoknak, mint  alapvető értékeknek  az
elismerésére.  Az     Alkotmány  7.   §   (1)   bekezdése
értelmében a  Magyar Köztáraság  jogrendszere elfogadja a
nemzetközi   jog    általánosan   elismert    szabályait,
biztosítja   továbbá    a   vállalt    nemzetközi    jogi
kötelezettségek és a belső jog összhangját.


2. A  hatályos nemzetközi jog emberi jogi dokumentumainak
kiindulópontja az emberi méltóság. A Polgári és Politikai
Jogok  Nemzetközi   Egyezségokmánya  az  emberi  közösség
valamennyi tagja  veleszületett méltóságáról  szól és  az
emberi méltóságot a jogok végső forrásának tekinti akkor,
amikor arra  a felismerésre utal, hogy az emberi jogok az
emberi lény veleszületett méltóságából erednek.


3. Az emberi méltóság, mint a személyiség integritása, az
emberi élettel  együtt  az  emberi  lényeget  jelenti.  A
méltóság  ember-voltunknak  és  értékünknek  fölemelő  és
feltétlen tiszteletet  parancsoló volta, emberi lényegünk
rangja. Ugyanúgy a priori érték mint az élet, s a létezés
ember-dimenzióját fejezi  ki. Emberlét és emberi méltóság
egymástól   elválaszthatatlanok.   Mindkettő   az   ember
elidegeníthetetlen, immanens,  lényegi sajátja. Létezésre
méltónak lenni:  emberségre való  méltóságot jelent,  így
külön-külön  az   emberi  élet   és  az  emberi  méltóság
tulajdonképpen kezelhetetlenek.


4. Az  ember létezése  és méltósága,  mint maga az emberi
egység, valójában nem is jog, mert az emberi lényeg a jog
számára      tulajdonképpen      transzcendens,      azaz
hozzáférhetetlen. Az  emberi  jogok  katalógusában  és  a
modern alkotmányokban  az emberi  élet és  méltóság ezért
elsősorban nem  is mint  alapjogok, hanem  mint  a  jogok
forrásai, mint  jogon kívüli értékek szerepelnek, amelyek
sérthetetlenek.  E   sérthetetlen  értékek   tiszteletben
tartásáról és védelméről kell a jognak gondoskodnia. Ez a
védelem - és csakis ez - viszont már a jog dimenziója. Az
itt  belépő   jog  különféle  terebélyű  tilalomfákat  és
garanciákat állít  fel mindenki  számára,  így  az  állam
számára is.


5. Az  Alkotmány   54.  §-ának (1) bekezdése tehát akkor,
amikor az  élethez és  a méltósághoz  való  veleszületett
jogokat tételezi  -  figyelemmel  az  Alkotmány  8. § (1)
bekezdésében  írt   sérthetetlen  és   elidegeníthetetlen
jelzőkre is  -,  olyan,  a  jogi  értékeket  is  megelőző
kategóriákról rendelkezik,  amelyek a lehető legteljesebb
jogi  oltalomban   kell  hogy   részesüljenek  és   amely
értékekkel szembeni  követelmények -  mint valóságos jogi
tilalmak -  korlátlanok, vagyis  az államot  is kötik. Az
állam tehát  azért nem  foszthatja meg  büntetőhatalmánál
fogva az embert az élettől és az emberi méltóságtól, mert
a halálbüntetéssel az Alkotmányban védett fenti értékeket
önkényesen átrendezi.  Önkényesen: mert  az emberi lét és
méltóság az  értékek rangsorában  minden értéket megelőz,
itt az  emberi jogok forrásáról, eredőjéről és alapjáról,
azaz a  jog által  is sérthetetlen  és elidegeníthetetlen
értékekről  van   szó.  A   halálbüntetés  ennek  folytán
önkényes, és ezért alkotmányellenes.


6. Mivel  az  Alkotmány 54. § (1) bekezdése az élettől és
az   emberi   méltóságtól   való   önkényes   megfosztást
tilalmazza, az Alkotmány szerint kell, hogy maradjon tere
a nem  önkényes megfosztásnak  is. Ezért  nem  állítható,
hogy  az   élettől  való   minden  megfosztás  fogalmilag
jogtalan, azaz önkényes.


Az élettől  való megfosztás csak jogi síkon nem történhet
meg, de az ugyanolyan értékrendek - azaz a más ember léte
és méltósága  - egymással  már versenghetnek. A jog ebben
az  esetben  már  nem  az  értékeket  rendezi  át,  hanem
helyzeteket rendez:  a jogos  védelemnél, vagy  más,  nem
önkényes megfosztás  esetében nem  a halálbüntetés  jogát
ismeri el,  hanem  a  nem  önkényes  védekezés  minőségét
oltalmazza az önkényességgel szemben.


Budapest, 1990. október 24.


       Dr. Lábady Tamás       Dr. Tersztyánszky Ödön
        alkotmánybíró            alkotmánybíró


Dr. Sólyom László alkotmánybíró párhuzamos véleménye


1.    Az     Alkotmánybíróság    szabadsága    határozata
kialakításában.


Az Alkotmány  szerint az élethez és az emberi méltósághoz
való jogtól  senkit  nem  lehet  önkényesen  megfosztani.
Eszerint  a   halálbüntetés  alkotmányosságának  formális
kulcsa az  önkényesség értelmezése.  Mivel  nyilvánvalóan
senkit   sem    lehet   semmilyen    jogától   önkényesen
megfosztani, az élethez és az emberi méltósághoz való jog
elvételének speciális  feltételeit  kell  meghatároznunk,
vagyis  az  önkényességet  e  jogok  sajátosságaira  való
tekintettel   kell    értelmeznünk.    A    halálbüntetés
alkotmányossága feletti  döntésnek ezért  az  élethez  és
emberi méltósághoz való jog tartalmi kifejtése az alapja.
Az  Alkotmány   kimondja,  hogy   az   alapvető   jogokat
szabályozó törvény az alapvető jog lényeges tartalmát nem
korlátozhatja.     Annak     eldöntéséhez,     hogy     a
halálbüntetésről   szóló   törvényi   rendelkezések   nem
korlátozzák-e az  élethez és  az emberi  méltósághoz való
jog lényeges tartalmát, s ezért nem alkotmányellenesek-e,
először e jogok tartalmát kell tisztáznunk.


Az élethez  való jog  és az emberi méltósághoz való jog a
legalapvetőbb   emberi    jogok.   Az    Alkotmánybíróság
értelmezése  szerint   az  emberi  méltósághoz  való  jog
anyajog  ,  azaz  a  még  nem  nevesített  szabadságjogok
forrása. Ezért e jog értelmezése hatással lehet az egyéni
autonómia  határainak   megvonására  más   emberi   jogok
esetében, csakúgy,  ahogy az élethez való jog értelmezése
befolyásolhatja az  élet feletti  rendelkezés  más  vitás
eseteinek eldöntését ( pl. abortusz, eutanázia ).


Egy  ilyen  horderejű  döntés  előtt  tisztázni  kell  az
Alkotmánybíróság szabadságát  és kötöttségeit  határozata
tartalmának kialakításában.


Az   Alkotmánybíróság    határozata    a    halálbüntetés
alkotmányosságának  kérdésében   a  döntés   alapját   és
véglegességét   tekintve    lényegesen   más,    mint   a
halálbüntetés    törvénnyel     való    eltörlése.     Az
Országgyűlésnek szabadságában  áll bármilyen  érv alapján
dönteni;   legyen   az   tudományos,   vagy   gyakorlati,
büntetőpolitikai,   vagy    tetszőleges   aktuálpolitikai
meggondolás,  vagy   indíték.  ( Lásd   a   halálbüntetés
eltörlését a  politikai bűncselekményekre  1989-ben. )  A
törvényhozási  folyamat   nyilvánossága  alkalmat  teremt
minél több  érv ismertetésére és ütközésére; s egyben elő
is  készíti   a  közvéleményt  a  döntésre.  Könnyebbsége
parlamenti  döntésnek,   hogy  a  halálbüntetést  eltörlő
törvény önmagában  nem jár  kényszerítő következményekkel
az élethez  való jog  más kérdéseire nézve. Ugyanakkor az
Országgyűlés ki  van téve  a  közvélemény  nyomásának.  A
Parlament tetszése  szerint  fenntarthatja,  eltörölheti,
vagy visszaállíthatja  a halálbüntetést - amíg e büntetés
alkotmányosságáról az Alkotmánybíróság ki  nem  mondta  a
végső szót.


Az Alkotmánybíróság ezzel szemben kizárólag alkotmányjogi
érvekkel alapozhatja  meg döntését.  Különösen nem érheti
be az  általában  alkalmazott  kriminológiai  érveléssel,
hogy ti.  a  halálbüntetés  hatékonysága  a  bűnmegelőzés
szempontjából   nem    bizonyítható.    Nem    köti    az
Alkotmánybíróságot  a   törvényhozó  szándéka,  hiszen  a
Büntető törvénykönyv alkotmányosságát  felülvizsgálhatja,
az Alkotmányt  pedig  értelmezheti.  Az  Alkotmánybíróság
döntése végleges.  Nem köti  az Alkotmánybíróságot  sem a
többségi akarat,  sem a  közvélemény. Nem  köti  egyetlen
erkölcsi, vagy tudományos irányzat sem.
Az  Alkotmánybíróságnak   tehát  saját  értelmezést  kell
kidolgoznia az élethez való jogról.


Ebben   az    értelmezésben   az   Alkotmány   egésze   a
kiindulópont. Az  Alkotmánybíróságnak folytatnia kell azt
a  munkáját,   hogy  értelmezéseiben   megfogalmazza   az
Alkotmány és  a benne  foglalt jogok  elvi  alapjait,  és
ítéleteivel koherens  rendszert alkot,  amely  a  ma  még
gyakran  napi  politikai  érdekből  módosított  Alkotmány
fölött, mint  láthatatlan alkotmány  , az  alkotmányosság
biztos mércéjéül szolgál; és ezért várhatóan a meghozandó
új alkotmánnyal,  vagy jövőbeli  alkotmányokkal sem kerül
ellentétbe.  Az  Alkotmánybíróság  ebben  az  eljárásában
szabadságot  élvez,  amíg  az  alkotmányosság  fogalmának
keretén belül marad.


Az alkotmányozók  a rendszerváltozás  utáni társadalomban
és államban  érvényesülő értékpluralizmusból indultak ki;
az Alkotmány  1989. október  23-án kihirdetett módosítása
( az 1989.  évi XXXI.  törvény ) szakított  a korábban az
állam alapjává  tett hivatalos  ideológiával,  és  azzal,
hogy a  jogokat  ezzel  összhangban  kell  értelmezni.  A
különböző eszmei  áramlatoknak az  Alkotmány  kidolgozása
során javasolt  felsorolása csak  a  sokféleséget  akarta
példázni, csakúgy,  mint az  1989. októberi  módosításban
ebből megmaradt  a polgári  demokrácia és  a demokratikus
szocializmus értékei. Azóta - az 1990. évi XL. törvénnyel
- ez  is kikerült  az Alkotmányból.  Az alkotmányos jogok
igen  absztrakt   megfogalmazásában  nem   fedezhető  fel
semmilyen jele  annak, hogy  a törvényhozó ezen jogok egy
adott értelmezése mellett kötelezte volna el magát. De ha
így is  lett volna,  ez az  Alkotmánybíróság számára  nem
lehetne kiindulópont:  Az  Alkotmánybíróság  független  a
törvényhozó szándékától,  de egyébként  is aggályos lenne
arra hivatkozni,  hogy  az  eltelt  egy  év  alatt  olyan
társadalmi változások játszódtak le, amelyek túlhaladottá
tették az  alkotmányozó eredeti  koncepcióját. Ez ugyanis
azt jelentené,  hogy az  Alkotmánybíróság  megváltoztatni
kénytelen az  Alkotmány értelmét.  Az Alkotmánybíróságnak
nem erre  van  hatásköre.  Az  alkotmányértelmezésnek  az
értelmezendő  jogok   fogalmából  kell   kiindulni,  mint
semleges kategóriából,  amelynek határaira nézve nagyfokú
konszenzus  állapítható  meg,  tartalmára  nézve  viszont
több, eltérő értéktartalmú koncepcióval is kitölthető. Ha
így járunk el, akkor az Alkotmány tág definíciói megannyi
morális kérdésfeltevést ( is ) tartalmaznak. A pluralista
társadalom lényegéhez  tartozik, hogy ezekre a kérdésekre
többféle  válasz   adható,  vagyis   a   jogok   többféle
értéktartalommal kitölthetők,  úgy hogy  közben  a  jogok
egész  alkotmányos   rendszere  koherens  és  működőképes
marad.  Az   Alkotmánybíróságnak  a  határesetekben  kell
beavatkoznia, azt  a vonalat  meghúznia,  amely  túl  egy
adott tartalmi  koncepció  ( válasz )  már  az  Alkotmány
egész   rendszerével    ( alapelveivel )   nem    hozható
összhangba.  Pl.   az  állampolgári   egyenlőség   számos
értelmezést elvisel;  az Alkotmánybíróságnak  ki  kellett
mondania,  hogy   az  egyenlőség   nem   korlátozható   a
mechanikus  egyenlőségre   az  anyagi   javak   elosztása
vonatkozásában, s ugyanakkor tisztáznia kellett a pozitív
diszkrimináció  megengedettségét,   annak   feltételeivel
együtt. Más  esetben az Alkotmánybíróság azt állapíthatja
meg,  hogy   az  alkotmányos   jog  egy   adott  tartalmi
koncepciója belefér az alkotmányos fogalmi keretbe, akkor
is, ha  azt a törvényhozó ki akarta zárni. Kivételesen az
is előfordulhat,  hogy egy  alkotmányos jog csak egyetlen
értelmezési   koncepciót   tűr   el.   Ez   természetesen
értékítélet. Az  Alkotmánybíróságnak azonban  éppen  erre
van felhatalmazása:  hogy ti.  az  Alkotmány  fenntartása
érdekében a  saját  tartalmi  koncepcióját  érvényesítse.
Határesetekben és  össze nem  férő koncepciók ütközésekor
az Alkotmánybíróság feladata a választás. Az élethez való
jog fogalmát  nem lehet két olyan koncepcióval kitölteni,
amelyek közül az egyik megengedi, a másik viszont kizárja
a  halálbüntetést.  Az  Alkotmánybíróságnak  itt  azt  az
értelmezést kell  kötelezővé tennie,  amely  szerinte  az
Alkotmány egészével összhangban áll.


Ez  a  döntési  szabadság  és  kötelesség  egyben  óriási
felelőséggel terheli  meg az Alkotmánybíróságot. Hiszen a
bíróság,  bár  az  Alkotmány  egészéből  indul  ki,  maga
alkotja folyamatos  értelmezésével az értelmezés mércéjét
is. Mivel a döntés végleges, a bírónak saját lelkiismerte
és a  közvélemény, elsősorban a szakmai közvélemény előtt
kell helytállnia.  Szembe kell  néznünk tehát azzal, hogy
az alkotmányos  jog fogalmának  egyik lehetséges  értelme
válik kötelezővé  ( amelyet esetleg  az  Alkotmánybíróság
későbbi ítélkezés  korrigálhat - vagy a desuetudo ronthat
le ). A  hibátlan szakmai  érvelés  is  már  az  előzetes
értékválasztáson belül érvényesül.


A fenti  koncepció értelmében az Alkotmánybíróság döntése
tudatosan szubjektív  és történelmileg  kötött: még abban
az esetben  is, ha az Alkotmánybíróság abszolút értékeket
deklarál, ezek  saját korának  szóló értelmét fedi fel; s
ítélete pl.  a halálbüntetés,  vagy  abortusz  kérdésében
elvileg  sem   támaszthat  igényt   örök   érvényre.   Az
emberképe,  filozófiai   választása,  bírói   feladatának
felfogása megannyi  szubjektív adottság. Ezért kívánatos,
hogy  az   Alkotmánybíróság  objektív   támaszként  vegye
figyelembe   a    halálbüntetés    kortársi    nemzetközi
megítélését; ennek  értékelése  már  az  Alkotmánybíróság
megengedett politizálásához tartozik.


Az   USA    Legfelsőbb   Bíróságának   ítélete   1972-ben
alkotmányellenesnek  nyilvánított  minden  halálbüntetést
kimondó törvényt,  s  ezzel  felszabadító  hatású  példát
állított más  országok elé.  Ugyanakkor 1976-tól kezdve a
halálbüntetés visszaállításának lehetünk tanúi. Az Európa
Tanács  viszont  a  tagállamok  többségében  lejátszódott
fejlődés  alapján  általános  tendenciának  tekintette  a
halálbüntetés eltörlését,  és  az  1950-ben  kelt  Emberi
Jogok  Európai   Egyezményéhez   1983-ban   jegyzőkönyvet
kapcsolt a  halálbüntetés eltörléséről.  ( Ezt a 6. számú
jegyzőkönyvet a  22  tagállam  közül  15  aláírta  és  12
ratifikálta -  de pl.  a nem  ratifikáló  NSZK-ban  nincs
halálbüntetés. ) Az  Európa Parlament által 1989. április
12-én   elfogadott,    Az   alapjogokról    és   alapvető
szabadságokról  szóló  nyilatkozat  22.  §-a  kimondja  a
halálbüntetés eltörlését.  Ezzel az  európai államok nagy
része túllépett  a Polgári  és Politikai Jogok Nemzetközi
Egyezségokmányának   a   halálbüntetést   lehetővé   tévő
kompromisszumán,   amelyet    az   önkényes    megfosztás
tilalmával a  magyar Alkotmány  még 1989.  októberében is
követett.


Az Alkotmánybíróság  joggal támaszkodhat saját történelmi
helyzetünkre is,  amikor a  halálbüntetés eltörlésével az
élethez  való   jog  tiszteletét  erősíti,  és  az  állam
büntetőhatalmát innen  visszaszorítja.  Többről  van  itt
szó,   mint   az   emberi   életet   politikai   céljaira
gátlástalanul  feláldozó   rendszerrel  való  szimbolikus
szembefordulásról;    a    politikai    bűncselekményekre
lehetséges  halálbüntetés   eltörlése  1960-ban  lehetett
volna  helyén,   ahogy  a  Német  Szövetségi  Köztársaság
Alaptörvényében  a   halálbüntetés   tilalmának   hasonló
motivációja   1949-ben   időszerű   volt.   Az   aktuális
történelmi  feladat  annak  a  törvényhozót  is  kötelező
megállapítása, hogy az Alkotmánybíróság által értelmezett
és védett  alkotmányos rendben  az állam  nem teheti meg,
hogy egy ember életét elvegye.


2. Az élethez való jog az Alkotmányban. Ebben a pontban az
élethez való jog alkotmánybeli elhelyezését, minősítéseit
és a rá vonatkozó más rendelkezésekkel való összefüggését
vizsgálom, az  élethez való  jog tartalmi  koncepciójának
kifejtése nélkül.


Az   Alkotmány  54. §  (1)  bekezdése  szerint  A  Magyar
Köztársaságban minden  embernek veleszületett joga van az
élethez és  az emberi  méltósághoz, amelyektől senkit nem
lehet önkényesen megfosztani.


Értelmezendő kérdések:


a )  az   élethez  és  az  emberi  méltósághoz  való  jog
kitüntetett szerepe és kapcsolata,


b ) a  veleszületettség ill. az Alkotmány 8. §-a szerinti
sérthetetlenség és elidegeníthetetlenség ,


c )  a   nem  lehet   önkényesen   megfosztani   kitétel,
tekintettel az Alkotmány 54. és 8. §-ára.


a )  A   18.  századi  természetjogban  szokásos  volt  a
természetes   jogokat    néhány   ős-,   vagy   alapjogra
visszavezetni. Ilyen  kiindulópont volt  az élethez  való
jog. Ma  hasonló  alapnorma-szerepet  játszik  az  emberi
méltóság,  alkotmányokban  és  nemzetközi  egyezményekben
egyaránt.  E  funkciójában  a  természetjogi  természetes
szabadság örököse.  Az  emberi  méltósághoz  való  jog  a
német,  az   amerikai  és   a  magyar   alkotmánybírósági
gyakorlatban  kifejezetten   anyajog  ;   a   bíróság   a
cselekvési szabadság és az önmeghatározás védelmére új és
új szabadságjogokat  vezet  le  belőle.  Mindemellett  az
élethez való  jog sem  vesztette el kitüntetett szerepét.
Vannak nézetek,  amelyek továbbra  is ezt tartják a többi
jog alapjának.  Elterjedtebb, hogy  az élethez való jog a
méltósághoz való  jogot követi az alapjogok katalógusának
élén, s  előfordul,  mint  a  magyar  Alkotmányban,  hogy
ugyanabban a  szakaszban szerepelnek.  Ma az  a szokásos,
hogy az  élethez való  jogot egyrészt a testi épséghez és
egészséghez való  joggal kapcsolják össze, másrészt pedig
a nemzetközi  jog  hatására  a  kínzás  és  a  kegyetlen,
illetve megalázó  büntetések tilalmával. Úgy tűnik tehát,
hogy fontosságát  megtartva külön  életet él  a két  jog.
Közelebbi   vizsgálat    azonban   kimutathatja   lényegi
összefüggésüket; azt,  hogy csakis  egységükben  adhatják
meg az  ember jogi  státuszát, s  lehetnek így valóban az
alapjogok alapjai.  Az élethez  és méltósághoz  való  jog
egysége különbözteti  meg  az  embert  egyrészt  a  többi
személytől, másrészt  a többi  élőlénytől. Az  ember jogi
státusza  e   két  aspektusának   külön-külön  történelmi
szerepe nem  mond ellent  annak, hogy  a  mai  történelmi
pillanat, s  különösen az élet feletti idegen rendelkezés
kiéleződött kérdése,  az élethez  és méltósághoz való jog
egységes    szemléletét    követelik    meg.    Mindennek
bizonyításához részletesen  meg kell  vizsgálni e két jog
sajátosságait; ezt a 3. pontban végzem el.


b )  Az   Alkotmány  54.   §-a  szerint   az  élethez  és
méltósághoz való  jog minden  ember  veleszületett  joga.
Ezek a jogok a XII. fejezet címe alapján alapvető jogok .
A 8.  §-ban a Magyar Köztársaság az ember sérthetetlen és
elidegeníthetetlen alapvető jogait ismeri el. Ezen jelzők
értelmezése  nem   ad  elegendő  alapot  a  halálbüntetés
alkotmányosságáról  való  döntéshez.  Van  például  olyan
klasszikus elmélete  az  elidegeníthetetlenségnek,  amely
szerint az  élethez való  jog a  társadalmi  szerződésben
átruházhatatlan az  államra, az  állam  tehát  ezért  nem
veheti  el.   Hasonló  magyarázat  kidolgozható  lenne  a
sérthetetlenségre, vagy  a  veleszületettségre  is,  mint
ahogy mindeme  jelzők nélkül  is lehet  érvelni amellett,
hogy az  élethez való  jogot az  állam nem  korlátozhatja
( lásd 3. pont ). A veleszületettség értelmezhető úgy is,
mint annak  kifejezése, hogy  az élet  ( és a  méltóság )
apriori értékek, amelyekből az ezeket védő jogok erednek.
A jogtörténet  és a  mai alkotmányok,  illetve nemzetközi
egyezmények viszont  számos példát mutatnak arra, hogy az
élethez való  jog  elidegeníthetetlenségének  deklarálása
nem zárta,  illetve zárja  ki a  halálbüntetést. A magyar
Alkotmány   54.  §  (1)  is  lehetővé  kívánta  tenni  az
élethez  és   méltósághoz  való   elidegeníthetetlen   és
sérthetetlen, veleszületett  jogtól való  megfosztást, ha
az nem  önkényes. Az önkényesség értelmezése nélkül tehát
nem  lehet   az  élethez   és  a   méltósághoz  való  jog
elidegeníthetetlenségéről állást foglalni.


c ) Az  élethez való  jog határai  tehát  az  önkényesség
értelmezésétől   függenek.   Önkényesnek   minősülhet   a
büntetéskiszabás,  ha   túlságos  teret   enged  a   bíró
szubjektív döntésének.  Bár az  USA-ban a  halálbüntetést
szokatlan és  kegyetlen büntetés  volta miatt  mondták ki
alkotmányellenesnek,  valójában   az  volt  a  kifogás  a
kérdésessé  tett  törvény  ellen,  hogy  a  halálbüntetés
feltételei nem voltak precízen tisztázva.


Ehhez  hasonló  Sajó  András  érvelése  szakvéleménye  I.
pontjában. A  Btk. előírásai  a halálbüntetés kiszabására
azonban  nem   térnek  el   lényegesen   akármelyik   más
büntetésfajta feltételeitől,  s ezért  önkényességük  más
büntetések kiszabására  is érvényes  lehet. Az  Alkotmány
54. §-ában  írott  önkényesség  azonban  szerintem  olyan
speciális értelmezést  kíván meg, amely csakis az élethez
és méltósághoz való jogra érvényes.


Más  felfogás   szerint  az   önkényesség  a   törvénynek
megfelelő eljárás  hiányát jelenti.  Ezt támasztja alá az
Emberi Jogok  Európai Egyezménye  ( 1950 ),  amelynek  2.
szakasza  csakis   jogszerűen   hozott   halálos   ítélet
végrehajtását tekinti  az élettől  megfosztás megengedett
esetének. ( 1983-ban viszont a 6. sz. jegyzőkönyv eltörli
a halálbüntetést. )  Jogállamban minden  fajta  büntetést
csakis  törvényes   okból,  törvényes   eljárásban  lehet
kiszabni.  Ezt   az   Alkotmány   a   szabadságtól   való
megfosztásra szabatosan  meg is  fogalmazza ( 55. § ). Az
54. §  (1)   bekezdése   és   az   55.  §  (1)  bekezdése
összevetéséből  az   következik,  hogy   az  élethez   és
méltósághoz való  jog esetében  önmagában nem zárja ki az
attól  való   megfosztás  önkényességét,  ha  az  törvény
alapján, törvényes  eljárásban történt.  Ez szükséges, de
nem elégséges  feltétel. A  különbséget az  élettől való,
illetve a  szabadságtól való  megfosztás minőségileg  más
volta indokolja ( lásd 3. pont ).


De ha  a halálbüntetés  formális legalitása  nem zárja ki
feltétlenül a  önkényességet, akkor  csak az  a  tartalmi
kérdés marad,  hogy maga  a halálbüntetés, mint büntetési
nem, nem önkényes-e.


Elterjedt nézet  szerint a  halálbüntetés azért önkényes,
mert   nem   bizonyítható,   hogy   alkalmas   lenne   az
Alkotmánnyal    összhangban    lévő    büntetési    célok
megvalósítására.  ( Erre  a  jelen  határozat  indokolása
egyebek  között  utal  is. )  Ezzel  a  bizonytalansággal
szemben az  emberi élet  és méltóság  előnyt élvez. Igaz,
hogy alkotmányellenes  az a  büntetés,  amely  nem  képes
betölteni célját.  Igaz az  is, hogy  mivel itt  alapvető
jogok elvonásáról  van szó,  a célra  való alkalmasságról
bizonyosság kell. Az érvelést azonban egyedül nem találom
elegendőnek   a   halálbüntetés   alkotmányellenességének
megállapítására. Felvethető, hogy a többi büntetés, pl. a
börtön   preventív    hatásáról   sincsenek    megbízható
bizonyítékaink.  Itt  megint  a  szabadságvesztés  és  az
életvesztés közötti  különbséget kellene  kifejteni  ( az
élethez való jog speciális voltát ), hogy bizonyíthassuk,
a börtönhöz,  a  pénzbüntetéshez  beérhetjük  a  büntetés
célszerűségének,    vagy     hatékonyságának     ( nagy )
valószínűségével, a  halálbüntetéshez  nem.  Ebből  folyó
második ellenvetésem  az, hogy  a fenti érvelés szerint a
halálbüntetés alkotmányos lenne, ha vele a büntetés célja
bizonyosan elérhető  lenne. A szokásos megnyugtató válasz
az, hogy  a büntetés célja a halálbüntetéssel úgysem lesz
soha teljes  bizonyossággal elérhető  - márcsak az emberi
tévedés  kizárhatatlansága  miatt  sem.  A  válasz  tehát
pragmatikus  marad.   A  körből  nehéz  kitörni,  mert  a
büntetés  gyakorlati   hatékonyságára   kérdezünk,   noha
valójában azt  kellene bizonyítani,  hogy a halálbüntetés
elvileg alkalmatlan.  Ez a  kérdés viszont  továbbvisz  a
halálbüntetés sajátosságához. Ezzel elvileg más érvelésre
váltunk át:  a halálbüntetés  speciális voltát az élethez
való jog sajátossága alapozza meg. Jobb lenne tehát eleve
az  élethez   való  jog   sajátosságából   kiindulni,   s
bizonyítani, hogy  akkor sem  lehet az életet elvenni, ha
az nagyon is célravezető lenne.


d ) Az  Alkotmány 8. § (2) bekezdése  alapján  az élethez
és méltósághoz  való alapvető  jog lényeges  tartalmát az
ezeket szabályozó  törvény nem  korlátozhatja. A  kérdés,
hogy az alapjog korlátozását mihez viszonyítva állapítjuk
meg, a  mi esetünkben  különös  súllyal  vetődik  fel.  A
halálbüntetéssel  ugyanis   nem  az   élethez  való   jog
önmagában áll  szemben, hanem  az élethez  való jog, mint
olyan  jog,   amelytől  nem   lehet   senkit   önkényesen
megfosztani. Ezért  az, hogy  a Btk.  a  halálbüntetéssel
egyáltalán  korlátozza-e   az  élethez  való  alkotmányos
jogot, az   Alkotmány 54.  §  (1)  bekezdésében   foglalt
önkényes megfosztás  értelmezésétől függ.  Ha az  élettől
való megfosztást  minden esetben,  fogalmilag önkényesnek
tartjuk, vagyis  az élethez való jogot abszolutnak, akkor
a halálbüntetés  korlátozza azt.  Ha viszont  az  élethez
való  jogot   magában  az   Alkotmányban   korlátozottnak
tekintjük  azáltal,   hogy  az  élettől  való  megfosztás
bizonyos, nem-önkényes  eseteit -  pl.  ha  az  törvényes
eljárásban történt  - összeférhetőnek  tartjuk az élethez
való jog  természetével, akkor  a Btk.  ehhez képest  nem
korlátozza az  élethez való  jogot;  az  pedig,  hogy  az
Alkotmány maga  korlátozhatja-e alapjog  tartalmát, nem a
Btk. alkotmányellenességének vizsgálatához tartozik.


3.  Az   emberi  méltósághoz   és  az  élethez  való  jog
sajátossága Az  emberi méltósághoz  való jog  nem  puszta
erkölcsi értékdeklaráció.  Az, hogy  az emberi méltóság a
jog  előtt   és  felett   létező  érték,   amely  a  maga
teljességében a  jog számára  hozzáférhetetlen, nem zárja
ki azt,  hogy ezt az értéket jogok forrásának tekintsük -
mint a természetjogot követve számos nemzetközi egyezmény
és  alkotmány  teszi  -,  vagy  hogy  a  jog  a  méltóság
tiszteletben tartását  és védelmét  előírja,  avagy  hogy
egyes aspektusait valóságos joggá formálja.


Az emberi  méltósághoz való  jognak  két  funkciója  van.
Egyrészt azt  fejezi ki,  hogy van  egy  abszolút  határ,
amelyen sem az állam, sem más emberek kényszerítő hatalma
nem terjedhet  túl, vagyis  az  autonómiának,  az  egyéni
önrendelkezésnek  egy   mindenki  más  rendelkezése  alól
kivont magja, amelynél fogva - a klasszikus megfogalmazás
szerint -  az ember alany maradhat és nem válik eszközzé,
vagy  tárggyá.   Ezt  fejezi   ki  egyébként   az  -   az
Alkotmánybíróság  által  is  osztott  felfogás,  hogy  az
emberi  méltósághoz  való  jog  anyajog  ,  mindig  újabb
szabadságjogok  forrása,   amelyekkel  az   önrendelkezés
szféráját   folyamatosan    biztosítjuk   az   ( állami )
szabályozással szemben.  A méltósághoz  való jognak  ez a
felfogása különbözteti meg az embert a jogi személyektől,
amelyek  teljesen   szabályozás   alá   vonhatók,   nincs
érinthetetlen lényegük.  ( Ez az  elvi különbség az ember
és a  jogi személy között, nem pedig az, hogy egyes jogok
jellegüknél fogva csak emberhez fűződhetnek . Az utóbbiak
mintájára ugyanis  mindig képezhetők  analóg jogok a jogi
személyek számára. )


Látni fogjuk,  hogy az  emberi méltósághoz való jog ezt a
funkcióját csak  akkor tölti  be,  ha  az  egyes  emberek
élethez való  jogával egységben értelmezzük; míg ha attól
elvonatkoztatunk,  az   absztrakt  méltóság  megengedi  a
konkrét egyén tárgyként való kezelését.


A méltósághoz  való jog  másik  funkciója  az  egyenlőség
biztosítása. A  minden ember egyenlő méltósága történelmi
vívmánya az  egyenlő  jogképességet  jelentette;  azaz  a
formálisan  egyenlő   esélyt.  Jelen  határozatunkhoz  az
egyenlőségnek azt  a tulajdonságát  kell kiemelnünk, hogy
erre a  jogra épülhetnek  további jogok  ( pl. az egyenlő
méltóság jogképességként instrumentalizálva további jogok
szerzésének alapja );  de elvenni  belőle nem  lehet.  Ez
egyben azt  jelenti,  hogy  a  méltóság  oszthatatlan  és
redukálhatatlan,  azaz   az  emberi   státusz   minimális
feltétele, amely  tehát egyetlen  embertől sem vehető el.
Az egyenlő méltósághoz való jognak az élethez való joggal
való egységében  kell azt  biztosítania, hogy ne lehessen
különbözően  értékes   puszta  életeket  jogilag  másként
kezelni. Nincs  az életre  méltóbb  és  méltatlanabb.  Az
egyenlő méltóság  miatt egyaránt érinthetetlen a nyomorék
és az  erkölcsi szörnyeteg  bűnöző élete és méltósága is.
Az  emberi  méltóságban  mindenki  osztozik,  aki  ember,
függetlenül attól,  hogy mennyit valósított meg az emberi
lehetőségből és  miért annyit.  Az élethez és méltósághoz
való jog egysége következtében nemcsak a halálban egyenlő
mindenki: az  életek egyenlőségét  a méltóság garantálja.
Az ( puszta )  élethez való  jog csak egyes természetjogi
elméletekben volt abszolút ( pl. Hobbes-nál ), amennyiben
a felette  való rendelkezést  nem is  lehetett az államra
átruházni.   Amíg    a   civilizációs    folyamatban    a
halálbüntetés ( illetve  a háború )  nem vált kérdésessé,
másrészt amíg  nem merültek  fel más  élőlények jogai  az
életre, nem  vált aktuálissá  annak feszegetése,  hogy mi
teszi az  élethez való jogot speciálisan emberi joggá. Az
ember  méltósága,   és  ennek   kapcsolata   az   élettel
különbözteti meg az ember élethez való jogát minden egyéb
jogtól. Az  élethez való  jog a  méltóság nélkül  nem  az
emberi  élethez   való  jog.  Az  említett  természetjogi
felfogásban a  természeti állapot  maradványa, a  túlélés
minden fölé helyezése, amely joga - mint már Spinoza írta
- az  állatoknak is  megvan . Ma pedig a méltósághoz való
joghoz kapcsolódása  teszi specifikussá  az ember élethez
való  jogát   az  állatok   és  fák   jogai   textusában.
Szétválasztandó ugyanis  az állam kötelezettsége külön az
élet  ( minden  élet )  védelmére  és  külön  a  méltóság
védelmére  az   ember  alanyi   jogától  az   életre   és
méltóságra. Az állatok és fák jogai nem puszta metaforák:
az  államnak  valóban  vannak  kötelességei  minden  élet
természeti alapjainak  fenntartására,  s  védeni  köteles
minden életet  a mohától  kezdve az  embrión keresztül az
emberig, de  ez a  védelem a  szorosan vett egyéni emberi
életet  kivéve  relatív,  és  csak  az  embernek  van  rá
szubjektív joga.


Mi határozza  meg ma az élethez való jog és a méltósághoz
való jog  kapcsolatát? Ha egy alkotmánybíróság életről és
halálról dönt,  tisztáznia kell emberképét. Napjainkban a
dualista felfogás  uralkodik:  a  test  és  lélek  eltérő
státuszának különböző  szekularizált változatai.  A testi
jogok  individualitásukban  alacsonyabbrendűek,  mint  az
absztrakt,  a   konkrét  egyéntől  könnyen  elválasztható
lélek: a  méltóság. Szokás ugyan abból kiindulni, hogy az
ember  biológiai   és  társadalmi   lény.  De   ennek  az
összekapcsolásnak  a   jogban  már  nincs  következménye,
hiszen az  élethez való  jogot mint  a  biológiai-fizikai
létezés  jogát   fogják  fel;   ezért  kapcsolódik  hozzá
hagyományosan a  testi  épség,  egészség  joga  is.  Ezek
( individuális ) testi  jogok a  legtöbb alkotmányban nem
élveznek abszolút  védelmet, szemben  a méltósághoz  való
joggal, amellyel  az egyén  az  emberi  nem  méltóságából
részesedik, s  amely ezért  érinthetetlen. ( Ez a nembeli
jog túl is éli az egyént azok szemében, akik - mint sokan
- a kegyeleti jogokat a halott jogának tekintik. )


A méltósághoz  való jog  és az  élethez  való  jog  ilyen
hierarchiája súlyos  következményekkel  jár.  A  dualista
felfogás alapján  ugyanis indokolhatóvá  válik  az  egyes
ember  feláldozása   közösségi  célokra.   Ez  esetben  a
generális  prevenció  céljából  is  ki  lehet  végezni  a
bűnözőt, mert méltósága úgysem szenved csorbát. ( Hegel a
büntetéssel becsüli  meg a  bűnözőt. Szerintem  ez az érv
csak  a   halálbüntetésen   kívüli   egyéb   büntetésekre
fogadható el. )  A dualista  értékrenddel könnyű  lesz az
élet feletti  idegen rendelkezést megindokolni azokban az
esetekben is,  amikor megállapítják a méltóság elveszését
-  pl.   a  tiszta   tudat  végleges  elvesztésével  járó
betegség. Azaz:  ha az ember védelmét a dualizmus folytán
az absztrakt  méltóság érinthetetlenségére korlátozzuk, a
konkrét ember életét kiszolgáltatjuk.


Az Alkotmánybíróság szabadon eldöntheti, hogy egységes és
oszthatatlan ember-felfogásból  indul ki,  elvetve a test
és lélek  dualizmusát, azaz  az embert élete és méltósága
egységében szemléli.  Ennek megfelelően csakis az élethez
való alanyi  jog és a méltósághoz való alanyi jog egysége
adja meg  a  specifikusan  a  konkrét  egyénre  vonatkozó
státuszt:  Az   ember  élethez   való  jogát   az  emberi
méltósághoz való  jogban bennefoglalt érinthetetlenség és
egyenlőség teszi  sajátosan az  emberi élethez való joggá
( túlmenve az  állatok és mesterséges jogalanyok létezési
jogán ); másrészt  a méltóságnak mint alapjognak az egyén
számára  nincs   értelme,  ha  már  nem  él.  ( Halálának
esetleges erkölcsi  értéke a  túlélők ügye - beleértve az
állam  idevágó  kötelességeit  is  -,  ettől  persze  még
motiválhatja az  ő tetteit,  akár önfeláldozását is. ) Az
emberi  méltóság   az  emberi  élettel  eleve  együttjáró
minőség. Az emberi méltósághoz való alanyi jog megtiltja,
hogy a  méltóságtól megfosszák  az egyént.  De az  emberi
méltóságtól az  embert csakis  életének elvételével lehet
megfosztani, s  ezzel mindkettő  végérvényesen megszűnik.
Az emberi  méltósághoz és  az élethez  való jog  a  fenti
felfogás szerint alapvetően különbözik minden más jogtól.
Ez a jog az osztatlan és egész embert érinti - míg minden
más jog  elvont szerepeket , rész-aspektusokat szabályoz.
( Még  a  személyiségi  jogok  is  az  átlagos,  normális
érzékenységű embert  veszik csak figyelembe. ) Az élethez
és méltósághoz  való jog,  mint az ember jogi státuszának
alapja, egyszerre a legszemélyesebb és a legáltalánosabb.
A többi jog korlátozható, majd helyreállítható; elvonásuk
annyiban is  csak részleges  lehet, hogy korlátozásuk más
jogok érvényesülését  nem zárja  ki.  Számos  jog  teljes
egészében elvehető,  majd ismét  megszerezhető. Elvonásuk
végső határa  éppen az  ember élethez és méltósághoz való
joga ( ami  nem jelenti azt, hogy e végső határig elmenni
minden esetben  alkotmányos  lenne ).  Ezzel  szemben  az
élethez és  méltósághoz való  jog csak elvehető, mégpedig
csakis visszafordíthatatlanul, és akkor minden más jog is
megszűnik.   Az   élethez   és   méltósághoz   való   jog
oszthatatlansága  folytán   elvileg  korlátozhatatlan,  s
egyben minden  más jog korlátozásának elvi határa. ( Ha e
két jog  egységében az  egyén  jogi  státuszának  alapját
ismerjük el, az erre épülő egyéb jogok tekintetében lehet
arról különbözőképpen dönteni, hogy azok milyen mértékben
korlátozhatók. A  személyes szabadság korlátozása például
büntetésképpen  sokféle  lehet.  Az  adott  jogrendszeren
belül meg  kell határozni  egy olyan  határt,  amelyen  a
szabadságvesztés büntetése  sem léphet  túl. Ez a nyitott
börtöntől  a   térdig  vasban   fogságig  országonként  -
alkotmányonként - más és más lehet. Eközben az élethez és
méltósághoz való jogból levezethető különböző származékos
jogokat  is   korlátozhatják  -   pl.  a  méltóság  külső
megnyilvánulása tekintetében.  De az elítéltet számos más
jog továbbra  is megilleti,  s büntetése  letöltésével  a
személyes  szabadsághoz   való  joga   is  helyreáll.   A
korlátozások azonban  az élet  és méltóság  alapjogát nem
érinthetik; nemcsak  mert tilos,  hanem mert a jog nem is
képes erre.  Könnyű belátni  például, hogy  amíg a fogoly
tudatánál van,  elvehetetlen tőle  az autonóm  reakció, a
szabad viszonyulás  lehetősége:  akár  belső  ellenállás,
akár  bűnbánat,  vagy  más  döntés.  S  amíg  él,  emberi
státusza  kétségbevonhatatlan.   Az  élet   és   méltóság
egységes szemlélete  ennél is teljesebben védi az embert:
méltósága nem  függ  tudati  vagy  erkölcsi  állapotától,
hanem  életével   adva   van.   Emberi   státusza   azért
kétségbevonhatatlan,  mert   élete   méltóságánál   fogva
érinthetetlen. )


Az  Alkotmány   8.   §-a   határt   szab   az   alapjogok
korlátozhatóságának. Lényeges tartalmukat eleve kivonja a
törvényhozó, azaz  az állam rendelkezése alól, másrészt a
legfontosabb alapjogok gyakorlásának felfüggesztését vagy
korlátozását  rendkívüli  állapot,  szükségállapot,  vagy
veszélyhelyzet idején  sem  engedi  meg.  Az  élethez  és
méltósághoz való jog viszont fogalmilag korlátozhatatlan,
csak teljesen és végérvényesen lehet megfosztani tőlük az
embert, azaz  nem lehet  különbséget  tenni  korlátozható
rész és  lényeges tartalom  között. Az  élethez és emberi
méltósághoz való jog maga a lényeges tartalom, s ezért az
állam  nem  rendelkezhet  fölötte.  E  jogok  minden  más
alapjog lényeges tartalmának is részét képezik, hiszen az
összes többi alapjog forrásai és feltételei, továbbá azok
korlátozhatóságának abszolút határai.


Ebből az  következik, hogy az élethez és méltósághoz való
jogtól megfosztás  fogalmilag  önkényes  .  Az  állam  az
Alkotmány egész  alapjogi koncepciójával kerül szembe, ha
a halálbüntetés  lehetővé  tételével  és  szabályozásával
rendelkezik az  emberi élethez  és méltósághoz  való  jog
elvételéről. Ezért   az Alkotmány 54. § (1) bekezdése sem
értelmezhető úgy,  hogy  mint  nem-önkényes  megfosztást,
lehetővé  tenné   a   halálbüntetést.   Ellenkezőleg,   a
halálbüntetés alkotmányellenes.


A halálbüntetés tehát nem azért önkényes, mert az élethez
való jog lényeges tartalmát korlátozza, hanem azért, mert
az élethez és méltósághoz való jog - sajátosságai folytán
-  eleve   korlátozhatatlan.  Ezért  nem  is  kellett  az
Alkotmány 8.  § (2)  és   (3) bekezdésének  az  1990. évi
XL.   törvénnyel    való   módosítása   ahhoz,   hogy   a
halálbüntetés alkotmányellenessé váljék. Az Alkotmány 54.
§ (1)  bekezdésében szereplő önkényesség  fogalmát  akkor
sem lehetett úgy értelmezni, hogy az - mint nem-önkényest
-  lehetővé   tenné  a   törvényes  eljárásban  kiszabott
halálbüntetést,  amikor   az   Alkotmány  8.  §-ának  (3)
bekezdése még  megengedte az  alapvető jog  gyakorlásának
olyan korlátozását,  amely az  állam biztonsága,  a belső
rend, a  közbiztonság, a  közegészség, a  közerkölcs vagy
mások  alapvető   jogainak  és  szabadságának  a  védelme
érdekében  szükséges.   A  halálbüntetés   már  ekkor  is
alkotmányellenes volt,  mert az  élethez  és  méltósághoz
való jog  vonatkozásában mindenfajta  és  bármely  alapon
nyugvó korlátozás lehetősége elvileg kizárt.


              4. A jogos védelem problémája


Az Alkotmánybíróság  szükségesnek látta megjegyezni, hogy
a  halálbüntetés   megszüntetésével  az  egész  büntetési
rendszer felülvizsgálata  esedékessé válik.  A büntetések
rendszerével kapcsolatos  problémák súlyán  sokat  enyhít
az, hogy  a  halálbüntetés  a  Btk-ban  mindig  vagylagos
büntetés  volt.   Az  élethez  és  méltósághoz  való  jog
egységes  szemlélete  viszont  valóban  elkerülhetetlenné
teszi a  jogos védelem új indokolását, legalábbis arra az
esetre, ha  az élet  ellen támadót megölik. ( Az alábbiak
kizárólag   a    jogos   védelemnek   erre   az   esetére
vonatkoznak. )  Ha   ugyanis  az   élethez  való   jogtól
megfosztás fogalmilag önkényes, akkor senkinek, semmilyen
körülmények között  nem lehet  joga arra,  hogy egy másik
ember életét elvegye. A jogos védelem problémája érvényes
minden más  esetre is,  amikor törvény  megengedi az élet
elvételét,  mint   pl.   végszükségben,   vagy   elöljáró
parancsára.


Bár e  következmények levonása  nem  az  Alkotmánybíróság
feladata,  röviden   utalok  arra,   hogy  a  3.  pontban
kifejtettekből  a   jogos   védelem   vonatkozásában   mi
következik. Az  élettől való megfosztásra nem áll a jogos
védelem szokásos  indokolása,  hogy  a  jogtalan  támadás
színhelyén az  állam bűnüldöző  szervei  éppen  nincsenek
jelen, s  így a  megtámadott ( vagy  az érdekében fellépő
személy ) a  támadóval szemben  a társadalom  védekezését
valósítja meg. Az önbíráskodásra az állam nem engedhet át
olyan hatalmat,  ami neki  sincs: a támadót nem ítélhetné
halálra a  bíróság sem.  Az  élethez  való  jog  abszolút
felfogása következtében  a  jogos  védelem  köre  szűkebb
lesz.  Élet  csakis  élettel  lehet  arányos.  Ha  anyagi
javakat,  vagy   a  közérdeket   ért  támadást  a  támadó
megölésével hárítanak  el, a  büntethetőséget nem lehet a
jogos védelem  szabálya alapján kizárni. A kérdés azonban
fennmarad: miért  nem büntethető  az, aki  az életet  ért
támadást a támadó megölésével hárítja el?


Ha  a  megtámadott  megöli  támadóját,  a  jogos  védelem
biztosította büntethetetlenséggel  a jog  nem az  élettől
való megfosztás  jogszerűségét ismeri  el, hanem  annak a
szituációnak jogon  kívüliségét, amelyben  a  támadás  és
elhárítása lezajlott.  A jogos  védelem  helyzete  csakis
akkor áll fenn, ha életek közötti választásról van szó, a
halál újraelosztásáról  , mert a megtámadott élete csak a
támadó élete  árán maradhat  meg. A  halált azonban a jog
nem  oszthatja   el  és   nem  oszthatja   ki.  Ebben   a
határhelyzetben a  jog  nem  kötelezi  és  nem  jogosítja
semmire a  megtámadottat. Jogot  a támadó  megölésére nem
adhat, de  ugyanazon okból  azt sem  írhatja elő,  hogy a
megtámadott tűrni  köteles:  ezzel  ugyanis  az  ő  élete
felett rendelkezne.  Így tehát  a természeti  állapot tér
vissza azokra  a pillanatokra,  amíg  az  életek  közötti
választás szituációja fennáll. Lélektanilag is ugyanerről
van szó: az életösztön megnyilvánulásáról, amely áttörhet
minden civilizációs korlátot; a túléléshez való sajátosan
nem emberi  jogról (  amely az állatoknak is megvan  ). A
választási helyzet  megszűntével lép be újra a jog, amely
azonban  csak  kompetenciája  határait,  vagyis  a  jogos
védelmi helyzet  feltételeinek meglétét  vizsgálja, s ami
ott történt, nem értékeli.


Budapest, 1990. október 24.
                                        Dr. Sólyom László
                                            alkotmánybíró


Dr. Szabó András alkotmánybíró párhuzamos véleménye


1. A  meghallgatott szakértői  vélemények a halálbüntetés
hatástalanságát, a  büntetési célok  beteljesítésére való
alkalmatlanságát és  az ítélkezés  ingadozásaihoz képesti
önkényességét  vizsgálták.  Véleményem  szerint  ezek  az
érvek nem  ügydöntőek, mert  nem csak  a halálbüntetésre,
hanem lényegében  minden más  büntetésre is  vonatkoznak.
Tanulságuk azonban  az, hogy sem a hatásosság hiánya, sem
a célra  való alkalmatlanság  sem az ítélkezés eltérései,
ingadozásai   nem    kérdőjelezik    meg    a    büntetés
létjogosultságát  általában.   Közismert  tény,   hogy  a
büntetőjogi retorzió  nem képes lényegesen befolyásolni a
bűnözés alakulását, mivel ezt alapjában véve a társadalom
aktuális  állapota   határozza  meg.  Ebből  azonban  nem
következik, hogy  a büntetések  hatástalansága,  a  célok
beteljesítésére való alkalmatlansága, avagy az ítélkezési
gyakorlat  eltérései  és  ingadozásai  miatt  le  kellene
mondani  a   büntetésről  általában.   Nem   a   büntetés
hatásossága, célbeteljesítő alkalmassága és egyöntetűsége
a büntetésalkalmazás  alapja, hanem  az az  elv, hogy bűn
büntetlenül nem  maradhat, illetve,  hogy a bűn büntetést
érdemel. Ha  pedig ezek  az érvek  nem kérdőjelezik meg a
büntetőjogi büntetést  általában, nem  kérdőjelezik meg a
halálbüntetés létjogosultságát  sem.  A  büntetési  célok
beteljesítésére való alkalmatlanság ezen az érvrendszeren
belül csak  akkor tenné  kérdésessé a büntetések és így a
halálbüntetés  alkotmányosságát,  ha  a  büntetési  célok
alkotmányosan    meghatározottak    lennének.    Márpedig
alkotmányosan legitimált büntetési célok nincsenek. Ehhez
képest  a   halálbüntetés  -   mint   büntetési   nem   -
alkotmányosságát, vagy  alkotmányellenességét egyedül  és
kizárólag  az   dönti  el,   hogy  az   Alkotmány  hogyan
szabályozza az élethez való jogot. Ezt pedig az Alkotmány
8. §-a az állam által védendő és lényeges tartalmában még
törvény   által   sem   korlátozható   alapvető   jogként
definiálja.


Amikor  tehát   az  Alkotmánybíróság   a   halálbüntetést
büntetési rendszerünkből  kiiktatta, ezt nem büntetőjogi,
vagy  kriminológiai   megfontolásokra   alapozta,   hanem
egyedül és  kizárólag az  Alkotmányra. Fenntartotta a bűn
büntetést érdemel  elvét, de  az állam  büntetéshez  való
jogát  -   alkotmányos  jogállamhoz   méltóan  -  nem  az
államhatalom korlátlanságából  vezette le.  A büntetéshez
való  jog  nem  korlátlan.  Le  kell  tehát  mondanunk  a
halálbüntetésről,  mint   a  korlátlan  hatalomból  folyó
büntetési jogosítványról.


2.   Az    Alkotmánybíróság   megállapította   határozata
indokolásában, hogy  a Btk-ban  meghatározott  büntetések
összefüggő rendszert  alkotnak, a halálbüntetésnek mint e
rendszer egyik  elemének megszüntetése  szükségessé teszi
az  egész   büntetési  rendszer  felülvizsgálatát,  amely
azonban   nem    az    Alkotmánybíróság    feladata.    A
felülvizsgálat  szükségességét   a  magam   részéről   az
alábbiakban látom:


- a  büntetőjog mai  rendszere -  függetlenül a szakértők
véleményétől és  a büntetőjogelméleti magyarázatoktól - a
halálbüntetést  a  büntetési  célokkal,  a  generális  és
speciális prevencióval indokolja;


- a  halálbüntetés  kiiktatása  a  büntetési  rendszerből
tehát  szükségképpen   kihat  a   büntetőjog   társadalmi
rendeltetésének Btk-ban adott értelmezésmódjára;


- mivel  pedig  a  halálbüntetés  büntetőjogi  rendszeren
belüli  indokait   a  büntetési  célokban,  a  büntetések
célkövetésében  találta   meg,  ezeket  is  szükségképpen
alkotmányellenesnek kell tekinteni;


- a  büntetőjogi büntetést  nem szükséges  célkövetéshez,
vagy célra  való alkalmassághoz kötni, hiszen attól, hogy
nem hatásos,  vagy nem  teljesít be  célokat, alkalmazása
még  szükséges,   igazságos  és  indokolt  lehet.  A  bűn
büntetést  érdemel   elve  célkövetés,   hatékonyság   és
hatásosság nélkül is teljesedésbe mehet;


-  a   büntetőjog  társadalmi  rendeltetése  az,  hogy  a
jogrendszer egészének  szankciós  zárköve  legyen.  Nincs
önálló működési  terepe, mint egyéb jogágaknak. Ezért más
a büntetőjogi  szankció, mint  az egyéb jogágak reparáló,
helyreállító vagy  egyéb kötelességstatuáló  szankciói. A
büntetőjogi szankció ezért büntetés, ezért hátrányokozás.
Szerepe  és   rendeltetése  a  jogi  és  erkölcsi  normák
épségének fenntartása,  amikor már  más jogági  szankciók
nem segítenek;


- a  jogépségi büntetésnek  szimbolikus funkciója  van: a
büntetőjogi parancsokat  nem lehet büntetlenül megsérteni
sem akkor,  ha okunk van rá, sem akkor, ha a büntetés nem
ér el  semmilyen célt, vagy alkalmatlan meghatározott cél
elérésére. A  büntetés célja  önmagában van:  a  jogépség
nyilvános   deklarálásában,    a   célra    nem   tekintő
megtorlásban;


- a  célra nem  tekintő, szimbolikus,  jogépségi megtorló
büntetés egyet  jelent az  arányos büntetés  elvével.  Az
arányos büntetés  elve kizárja  a  célbüntetést,  mert  a
célbüntetés nem  a tett súlyához való arányítást, hanem a
célhoz mért  viszonyítást kíván meg és teszi lehetővé. Ha
például a  nevelést, vagy  a kezelést tekintenénk célnak,
súlyos bűncselekmény  elkövetése esetén  a neveletlenség,
vagy gyógyíthatóság  a mérce, a viszonyítási alap, de nem
a  tett   súlya.  A  tettes  személyiségállapota  viszont
jogállamban nem  lehet a  büntetés  alapja.  A  jogépségi
büntetés, a megtorló arányos büntetés sokkal humánusabb a
látszólag humánus  nevelő célbüntetésnél, mert nem érinti
személyiségemet, személyi  autonómiámat, és lelkiismereti
szabadságomat. A  büntetőjogi  büntetéskiszabás  logikája
nem cserélhető  fel a nevelés és a gyógyítás logikájával,
ha meg akar maradni az igazságszolgálatás kereteiben;


- az  arányos büntetés  elve azért  is egyedül lehetséges
alkotmányos jogállami büntetés, mert egyedül ez fér össze
a  jogegyenlőség  eszméjével.  Minden  egyéb  tekintet  a
jogegyenlőtlenség deklarálása volna, hiszen szükségképpen
az egyén valamilyen személyiségi állapotát, vagy státusát
tekintené a  büntetés zsinórmértékének és nem a tettet. A
halálbüntetés kiiktatása büntetési rendszerünkből azzal a
paradox következménnyel  jár, hogy  a jogépségi büntetés,
tehát a  megtorló büntetés eszméje nyer megerősítést. Nem
a bosszú  aminek a  tálió elve  felel meg, tehát a szemet
szemért, fogat fogért. A megtorlás történelmileg a bosszú
racionalizálása és mértékletessége. Megtartja az erkölcsi
felháborodást, mint motívumot, de mércéjéban mérsékletre,
önkorlátozása,  méltó   és  megérdemelt   malum  okozásra
késztet.  A   halálbüntetés  helyébe   lépő  legsúlyosabb
büntetés lesz  ezentúl a  viszonyítási mérce.  A megtorló
büntetés tiszteletben  tartja a  személyiséget, mert  nem
vesz  át   sem   pszichoterápiai,   sem   gyógyító,   sem
szociális- vagy lelkigondozó  szerepet, tehát nem kötelez
büntetésként ezekre.  Ezek  a  funkciók  szolgáltatásként
felkínálandók és  felkínálhatók a  büntetés  végrehajtása
során.


Az állam  büntetőhatalmának nincs  joga  életet  elvenni.
Alkotmányos  jogállam   nem  akasztat!  De  joga  van  az
alkotmányos  jogállamnak   a  jogépségi   büntetésre,   a
megtorló, arányos  büntetésre. Arányos büntetést pedig ki
lehet szabni  halálbüntetés nélkül is. Ahogy az emberiség
lemondott  a   testcsonkító   és   testi   büntetésekről,
lemondhat a halálbüntetésről is. Az arányos büntetés elve
nem szenved  csorbát, ha  a deres  mellé  odahelyezzük  a
bűnügyi múzeumokba a bitót és a nyaktilót is.


Budapest, 1990. október 24.


                                         Dr. Szabó András
                                            alkotmánybíró


Dr. Zlinszky János alkotmánybíró párhuzamos véleménye


       1. A halálbüntetés és az alkotmány szövege.


A  halálbüntetés  alkotmányellenessége  szempontjából  az
Alkotmány   8.  § (1)  pontja   és  az 54.  § (1)  pontja
vizsgálandó, összhangban az Alkotmány egész szövegével és
alapvető irányával.


Az 54.  § (1)  pontjának   azon  kitétele, hogy  életétől
senki sem  fosztható meg  önkényesen, nyilván  az  emberi
jogok  deklarációjának  szövegét  vette  át,  és  mindkét
szöveg arra  a helyzetre  nyert megfogalmazást,  amikor a
jog még  ismeri a  halálbüntetést. Az  eleve  önkényes  a
halálbüntetésre   vonatkozólag    az   Alkotmányból   nem
vezethető le:  az Alkotmány  eredetileg a halálbüntetést,
ha azt  törvény alapján  rendes bírói  eljárásban szabták
ki, nem  tekintette önkényesnek.  ( Az Alkotmány  szövege
amellett értelmileg  is pontatlan: nyilván nem lehetetlen
valakit életétől  önkényesen megfosztani,  hanem tilos! )
Az   utóbb  módosított 8.  § (1) bekezdés alapvető emberi
jog korlátozását  törvény által  is tiltja: ha az élethez
való jogot  alapvető jognak  ismerjük el - s Alkotmányunk
kétségtelenül ezt teszi - úgy ez a jog nem korlátozható a
Büntetőtörvénykönyv által.  Kérdés, hogy az élet elvétele
annak korlátozását  jelenti-e. Minthogy  a  kevesebben  a
több benne  van, és  a teljes  megfosztás  több,  mint  a
korlátozás, ez megállapíthatónak tűnik.


                 2. Az élethez való jog.


A  jog   azonban  nem   biztosíthat  végtelen  életet  az
embernek. Célja  csupán olyan társadalmi rend megalkotása
és fenntartása,  amelyben  az  egyén  a  többiek  sérelme
nélkül   szabadon   kiteljesítheti   életét   és   emberi
méltóságát. Az  emberi méltóság kiteljesítésében a szabad
döntés erkölcsi  értékek elfogadására  és megvalósítására
bennfoglaltatik. Minden olyan jogi korlát, amely erkölcsi
döntéseket  közvetlenül  vagy  közvetve  rákényszerít  az
emberre,  voltaképp   sérti  az  ember  méltóságát,  mert
erkölcsi döntésének szabadságát, ezzel értékét kisebbíti,
végső  esetben   megszünteti.  A   jog  tehát   az  ember
szabadságának   lehető    tiszteletbentartásával    olyan
együttélési normákat  állapít  meg,  amelyek  az  egyének
közti súrlódásokat  hivatottak feloldani;  ugyanakkor  az
egyén biztonságát  is szavatolni  törekszik, hogy  életét
céljainak megfelelően  szabadon  alakíthassa.  Az  emberi
szabadság  korlátja  ott  van,  ahol  e  szabadság  mások
szabadságával ütközik.  Ha az  ember szabad döntése másik
ember  élete,   méltósága  cselekvési   szabadsága  ellen
irányul, a  társadalom, ezen belül az állam kötelessége a
megtámadottnak segítség  nyújtása. Az  állam a jogrendben
ezt a segítséget kilátásba helyezi, és egyúttal megtiltja
a   támadással   vagy   fenyegetéssel   szembeni   egyéni
védekezést ( legalábbis  igen szűk  határok közt  ad arra
mentséget, mikor  a támadás  közvetlen és ameddig másként
el nem hárítható ).


               3. Az állam büntetőhatalma.


Az állam  büntetőhatalma  arra  szolgál,  hogy  az  egyén
biztonságát védje. Egyrészt azáltal, hogy a támadást vagy
sértést  megtorolva,  a  sértőt  a  saját  állásfoglalása
megváltoztatására  indítsa,   másrészt  azáltal,  hogy  a
büntetéssel  fenyegetés  másokat  a  hasonló  sértésektől
visszatartson,  végül   azáltal   is,   hogy   azokat   a
helyzeteket, amelyekben  valaki élete és emberi méltósága
fenyegethető,  megszüntesse,   minimumra  csökkentse.  Az
állam büntetőhatalma  kétségtelenül korlátozza  az embert
döntési szabadságában, tehát bizonyos fokig korlátozza az
emberi méltóságot.  Egyúttal új erkölcsi pozitív döntésre
is lehetőséget  ad azzal,  hogy a törvényesen kialakított
normát szabadon el lehet fogadni, be lehet tartani, és az
ilyen döntésnek  van erkölcsi  értéke. Mégis  tény,  hogy
amint az emberi szabadságnak a társadalmi lét korlátja is
ugyanakkor, amikor  előfeltétele is,  az államilag védett
norma is  korlátja az erkölcsi értéknek és azért csak ott
és annyiban  van helye,  ahol és  amennyiben  az  egyének
életének, szabadságának  védelmében szükséges ( az életet
itt   a    társadalmi    lét    összes    előfeltételeire
kiterjesztetten   értelmezve ).    A   büntetés    tehát,
álláspontom  szerint   és  szemben   dr.   Szabó   András
párhuzamos  véleményében  kifejtettekkel,  csak  ebben  a
célra irányított értelemben elfogadható, és indokoltságát
veszti    azonnal,     amint    céljai    megvalósítására
alkalmatlanná válik. A társadalom ugyanis végső soron nem
jogosult az  egyén  erkölcsisége,  értékmegragadása  vagy
tagadása felett ítéletet mondani.


                  4. Végkövetkeztetés.


Minthogy  az   állam  büntetőhatalmának   értelmezése  az
Alkotmánybíróság  tagjai   közt   sem   egységes,   ebből
önmagából vagy  annak  korlátaiból  nem  vezethető  le  a
halálbüntetés megengedhető vagy megengedhetetlen volta. A
büntetőjognak véleményem szerint hallgatólagosan századok
óta elfogadott  elve - alkotmányos elve - hogy a büntetés
célja megelőző:  védett  társadalmi  értékekkel  szembeni
támadások  visszaszorítását   szolgálja.  Csak   ott   és
annyiban érvényesülhet,  ahol  e  céljának  megfelel,  és
jogalapját veszti,  ha e  célt nem  tudja szolgálni, vagy
csak  nagyobb   sérelem  árán   szolgálja,  mint  amelyet
elhárít.


A  halálbüntetés   általános  visszatartó   hatása  ma  a
tudomány által  nem igazolható.  Akkor lenne  visszatartó
hatása nagy valószínűség szerint a fenyegetett esetek egy
részénél, ha  a büntetésre  a bűnös biztosan számíthatna;
egy más  részénél akkor  sem, mert a halállal fenyegetett
cselekmények  részben  indulat  hatására  vagy  elferdült
hajlamok hatására  valósulnak meg. A bűnüldözés elégtelen
hatásfoka  miatt   azonban  még   ott  sem  érvényesül  a
visszatartó hatása,  ahol erre  lehetőség lenne;  és  nem
igazolható, hogy  ezekben az esetekben más súlyos, de nem
halálos fenyegetettség  a biztos  bekövetkezés esetén nem
lenne   ugyanilyen    visszatartó   hatású.    Ebben    a
vonatkozásban tehát  ma a halálbüntetés szükségessége nem
igazolt, ezért  a halálbüntetés alkalmazása a törvényhozó
hatalmi  döntésén   -  vagy  annak  fenntartásán  alapul:
önkényes.


Kétségtelen, hogy  a halálbüntetés  kizárja a bűnismétlés
veszélyét. Ez  gyakori, tehát  a  halálbüntetés  bizonyos
társadalmi  biztonságot   látszik  megvalósítani.   Ám  a
bűnismétlés veszélye más eszközökkel is visszaszorítható;
a bűnözés előfeltételeit közben a társadalom újratermeli;
s a  halálbüntetés arról  tereli el  a figyelmet,  hogy a
társadalom  az   előfeltételek   megszüntetésére   és   a
biztonságos  együttélés  előfeltételeinek  megteremtésére
nem fordít olyan gondot, amilyen szükséges lenne. Ebből a
szempontból a  halálbüntetés fenntartása egyenesen káros,
mert  leplezi   a   valóban   szükséges   állami   akciók
elmaradását.  Amellett   a  halálbüntetés   a  -  bármily
valószínű -  mégis esetleges  bűnismétlés  veszélyét  egy
biztos életet megszüntető aktussal küszöböli ki, márpedig
az élethez  való jog  alapvető jellegéből folyóan azt nem
lehet korlátozni  vagy megszüntetni  vélt, de  nem biztos
veszélyek elhárítása vagy inkább csökkentése érdekében.


A bűnözőkkel  szembeni társadalmi  indulatok ma hazánkban
sokszor  nyilatkoznak  meg  a  halálbüntetés  fenntartása
mellett.  Ám  ezek  az  indulatok  sokszor  halállal  nem
fenyegetett bűncselekményekkel szemben is megnyilatkoznak
- halálos  gázolások miatt  is követelnek  adott  esetben
halált az okozó fejére. Az Alkotmánybíróság azonban nem a
társadalom előtt  keresi a népszerűséget, hanem szigorúan
a jogrendszer  összhangját és  alkotmányosságát  hivatott
biztosítani: az élet elvétele az állam által alkotmányunk
szigorúan vett  szövege szerint  is tilos és a büntetőjog
alkotmányos elveivel sem támasztható alá.


Budapest, 1990. október 24.
                                       Dr. Zlinszky János
                                            alkotmánybíró


Dr. Schmidt Péter alkotmánybíró különvéleménye


A  hatályos  Alkotmány  8.  és  54.  szakaszai  egymásnak
ellentmondó   rendelkezést tartalmaznak. Míg az 54. § (1)
bek. az élettől való önkényes megfosztást tiltja és ezzel
nem helyezi  hatályon kívül  a halálbüntetés lehetőségét,
addig az  időben   később  keletkezett 8.  § (2) bek. még
törvények útján sem engedi meg az alapvető jogok lényeges
tartalmának  korlátozását.   Ebből  már   levezethető   a
halálbüntetés tilalma is.


Az  Alkotmánybíróság   hatáskörébe  tartozik   ugyan   az
Alkotmány  értelmezése,   de  az   egymással   ellentétes
alkotmányi rendelkezések  feloldása már az alkotmányozási
hatalommal rendelkező  Országgyűlés joga  és kötelessége.
Ezt a jogkört az Alkotmánybíróság nem veheti át.


Ezért  álláspontom   szerint  az  Alkotmánybíróságnak  le
kellene szögezni  hatáskörének  hiányát  és  fel  kellene
hívni   az   Országgyűlés   figyelmét   az   ellentmondás
kiküszöbölésének szükségességére.  Mindez nem  zárná  ki,
hogy      az      Alkotmánybíróság      állásfoglalásában
felsorakoztassa  mindazokat  az  érveket,  amelyek  ma  a
halálbüntetés ellen szólnak.


Budapest, 1990. október 24.
                                        Dr. Schmidt Péter
                                            alkotmánybíró

---------------------------------------------------------------