Twitter Facebook
Nézőpont Extra | Táncfesztivál

Magyarok és nem magyarok – Budapest Táncfesztivál, 6. nap


2011. április 28., 10:30

Images_6946
Budapest Táncfesztivál 2011
Az installáció tegnap időhiány miatt kimaradt, így ma egyetlen előadásra hárult a Budapest Táncfesztivál fesztiválfeladata. Ehhez eleinte egyáltalán nem látszott kedvező előjelnek, hogy az előadás előtt a mögöttem lévő sorban, egy messze hallásküszöb fölötti, anyai hang, éppen azt magyarázta egy kedves kislányhangnak, hogy a mezőség arról kapta a nevét, hogy sok ott a rét, a mező, és így a mezőségi tánc is ezekről a mezőkről, rétekről, a tarka tájjellegről lett közvetve elnevezve, de hogy ma nem mezőségi, hanem kalotaszegi táncokat fogunk látni, amelynek folyamatát egy gyomorforgató orrfújás szakította meg egy rövidke pillanatra, amit azonnal egy lágy, dicsérő hang követett: „nagyon ügyes vagy, így kell kifújni rendesen”, és amikor a hang éppen a „táncszínház” szó pontos kibetűzésébe kezdett – továbbra is fennhangon -, a Nemzeti Táncszínház nézőtere mögül magyar ének szűrődött át.

Images_6943
Fotó: Kónya Béla
Kalotaszeg

Jobboldalról, hegedűszóval legények érkeznek, valaki szigorúan ránéz az eseményeket folyamatosan kommentáló anyára, bizarrsága ellenére ismerős felelet-felelet játékuk duruzsolássá szelídül, és amint belekezd a négytagú zenekar – talán a magyar fülnek otthonos pentatónia hallatán – valami valóban megmozdul bennünk, kinek-kinek alkata szerint (van, akinek a lába, van, akinek az agya, lelke, szíve, bármije), de a mozdulás mindenképpen valami jóféle, együttlét felé irányul. Az előadás ettől kezdve nem csupán a mögülünk érkezettség dramaturgiai gesztusával, de történéseivel, a férfitáncosok egymásra figyelésével, kelletlenből feszessé válásával, uralt fergeteg-jellegével valóságos mulatsággá válik, ahol éppen az történik, ami: emberek magyar zenére hagyományos magyar táncokat járnak. Vannak közöttük fiatal legények, és vannak korosak, vannak vékonykák, akik inkább a tenyérrel csattintáshoz értenek, és vannak tagbaszakadtak, akik a földre dobbantásban jeleskednek, horgas orrúak, bajszosak és cigányképűek, pipaszár lábúak és nagy talpúak, ruganyosak és még ruganyosabbak, van, hogy éppen csak lépegetnek, és van, hogy nagyon odaverik a legényest, mindannyian olyan magától értetődő módon együtt, hogy ez az együttlét óhatatlanul is bevonz minket a nézőtéren. Az egész előadás talán legszebb momentuma mégsem a sokféle legény, sokféle legénykedése, virtuskodása, egymással tusakodása és egymáshoz igazodása, hanem az a furcsa, incselkedéstől szinte teljesen mentes alázat, ahogyan a női táncosok mindig biztatják az éppen legénykedő táncpartnerüket, visszavárják azt, karja alá állnak, forognak, ha forgatják őket, pörögnek, ha pörgetik őket, odébb állnak, ha odébb állítják őket, miközben arcukon a mosolyok széles skálája tündököl, a műanyag erőltetettől, a vicsorgóson keresztül a valódian csillogóig.

Images_6944
Fotó: Kónya Béla
Kalotaszeg
Az együttlét izgalmas „itt és most”-ját első alkalommal egy filmvetítés töri meg, amin sok-sok évtizedes, hang nélküli felvételt látunk, amelynek a legelején a mi egyik hegedűsünk, a rajta látható zenésszel tökéletes együttállásban húzza, majd az élőzene és a felvétel képei elválnak egymástól, látunk térdtekergetős-porrugdalóstól a magas térdemeléses rittyentésig sok mindent gazdagon, és amikor a felvétel végén az élő hegedűhang a réges-régi felvételen látható fiatalember lába alá szól, kelthet némi meggondolandót a múlt és a jelen viszonyáról, hagyományainkhoz való viszonyunkról, mint ahogy a néptáncban járatosabb nézők számára vélhetően néprajzi, népzene-történeti érdekessége is bőven akad az ekkor látottaknak. Az említett jelenbeli együttlét ezt még kibírja, azonban az egyik táncos, aki félszáz kilójával némiképp egy nagykamasz Nemecsek Ernőre hasonlít (és mint a végére kiderül, talán a legjobb kondícióval rendelkezik a társulatban), néhányszor tesz egy-egy kedves, tréfás gesztust a nézőtér felé, kiszól, és ezzel a bevonó cinkossággal tapintatlanul hagyja figyelmen kívül, hogy minket egyáltalán nem kell belevonni abba, ami történik, mert nyakig benne vagyunk mindannyian, ezzel egy időben a színpadi történések is kezdenek mulatságból előadássá válni, nagyon jó dinamikájú, finoman komponált táncelőadássá. A többszöri visszatapsolás végén a táncosok kijönnek a nézőtérre, és mindegyikük felvisz magával egyet-egyet közülünk a színpadra, akiknek a zöme szemmel láthatóan táncos, de azért 4-5 olyan ember is rivaldába kerül, aki ezt soha sem tette meg eddig, és vélhetően nem is fogja soha többet megtenni, és ez így néhányunknak életre szólóan nagy élmény, az ültükben maradtaknak viszont kevésbé az, mindenesetre ez a gesztus végérvényesen szétpattintja azt, amit néhány perc alatt az előadás megteremtett, és majdnem háromnegyed órán keresztül képes volt fenntartani.

Előadás után hátrafordulva megnéztem magamnak az anyát és kislányát, kedves arcú, mosolygós anyuka, szőke kislány, az anya mélyebb padlizsán lila felsőben, a lányka halvány püspöklilában, az előbbi még mindig folyamatosan beszélve az utóbbihoz, ami végül is ma nagyon is rendben volt, ahogy a színházi hostess lány folyamatosan ismételt „viszontlátásrá”-ja is, ahogy az is, hogy sok helyről jól érezhetően lelkes angol, német beszélgetéseket lehetett hallani.

A Honvéd Táncszínház Kalotaszeg című darabja Zsuráfszky Zoltán koreografálásában a magyar tánctradíció kortárs állapotához szólt hozzá, miközben megdobogtatott valamit abból a valahol szunnyadó valamiből, amit magyarnak nevezünk, és egy olyan jóféle csípős paprikás, hagymakarikás, torkot-szemet kaparós kalotaszegi rittyentőssel vastagon hozzátette hazánk hagyomány szerinti saját szája ízét a Fesztivál eddigi táncfogásaihoz. Adott együttlétet, adott művészi népzenét, képességes táncot a lassú csosszanóstól az odab*szósig, és adott morfondírozni valót is magyarságról, emberségről, hagyományról, történelemről és jelenről, férfiról és nőről, táncról és zenéről.

A Budapest Táncfesztivál tegnapi előadása 8 pontot ért, amivel a fesztiválátlag 6,3-ra emelkedett. Ma a New York-i Shen Wei Dance Arts Map (Térkép) / Re- (II. rész) című darabjával folytatódik a fesztivál.

Török Ákos


>>> Jártunkban-keltünkben – Budapest Táncfesztivál, 1. nap
>>> Tánc és identitás – Budapest Táncfesztivál, 2. nap
>>> Finnek ugoroknak – Budapest Táncfesztivál, 3. nap
>>> Együtt és egyedül – Budapest Táncfesztivál, 4. nap
>>> Játszók és játszótársak – Budapest Táncfesztivál, 5.nap
>>> Április végén rendezik a Budapest Táncfesztivált

Címkék

0 hozzászólás