Twitter Facebook
Nézőpont Extra | Táncfesztivál

Tánc és identitás - Budapest Táncfesztivál, 2. nap


2011. április 23., 12:07

Images_6888
Budapest Táncfesztivál 2011
Egy este, három társulat, három különböző táncelőadás. Valami mégis kellene, hogy egybefűzze őket… Igen, az ember identitásának kérdései, viszonyulása önmagához és másokhoz. A tánc, a testek ritmikus szinkrón és aszinkron mozgása talán az legkifejezőbb eszköz az ember külső és belső világának feltérképezésére. Az előadások hangulata a tánccal szorosan összekapcsolódó – hol ismert, hol ismeretlen, hol dallamos, hol lüktető – zenével és a Művészetek Palotája Fesztiválszínház-termének óriási – az embert önmaga kicsinységével szembesítő – terével válik csak igazán teljessé.

Az első előadás a Badora Társulat Töredék című produkciója volt. Töredékes a zene, töredékes a díszlet, töredékes a tánc, töredékes az ember is egymagában. A végtelennek tetsző térben a táncosok mérhetetlenül sebezhetőnek és elveszettnek tetszenek, ahogy mozdulataikkal párjukat keresik, majd eltaszítják egymást, majd újra párjukat keresik. A zenében nincs semmi, ami összefogja a részeket, nincs felismerhető dallam, csak egymás után elhelyezett hangokat hallunk. Az zene összhatása olyan, mintha egy öreg, recsegő bakelitlejátszóról hallgatnánk.

Mindössze egyetlen bármerre mozgatható díszletet használ az előadás, ami egy félig lebontott sarokfalat idéz. Ez is töredék, hiszen hiányoznak egyes részei, mégis képes arra, hogy elválassza egymástól a „félkész”, párjukat kereső táncosokat.

Images_6920
Fotó: Puskel Zsolt / Teátrumfotó
Töredék

A színek összhatása is fontos mozzanata az előadásnak. A padlóra egy csúszós, fehér anyagból készült szőnyeg van leterítve, és a díszletelem is fehér, ez a világos szín pedig a hatalmas térrel összefüggésben lévő végtelenség érzetet erősíti a befogadóban. A táncosok ruhái eleinte kékek, feketék és szürkék, amik mind az elidegenedés, a magány színei. Majd később megjelennek piros és narancssárga árnyalatú ruhák is, amelyek az érzelmek betörését jelképezhetik.

Arra a kérdésfeltevésre, hogy mivel védekezhet az ember a világ és saját maga töredékessége ellen, az előadás több alternatívát is nyújt. Az embert elsősorban az emeli ki az állatok sorából, hogy képes önzetlen, érző, társas lényként viselkedni. Így a védőfalat maga köré kapcsolatai: a családi kötelék, a szerelem, és a baráti kötődései segítségével építheti ki.

Images_6759
Fotó: Patrus Sándor / Teátrumfotó
A belső pokol
A második előadás a Szegedi Kortárs Balett A belső pokol című előadása volt. Mindössze egy férfi és egy nő táncolta végig a 30 perces produkciót, így tehát itt leginkább az egyéni teljesítményeken volt a hangsúly, (nem a csoportok mozgásán, úgy mint a Töredékekben). A tánc és Liszt Ferenc drámai zenéje együttesen jelenítik meg egy nő saját magával való belső vívódásait. A kísértés számára egy férfi képében jelenik meg, aki igyekszik megkörnyékezni őt – és ezáltal szembesíteni önmagával. A tér az előadásban három részre van osztva. Három, a terem teljes szélességében, egymás mögött elhelyezkedő, áttetsző, fóliaszerű anyagból készült függöny választja el egymástól eleinte a nőt és a férfit. Az előadás alatt ezek egyesével lehullnak, szimbolizálva azt, hogy végül szemtől szembe kerül önmagával a főhős. Ezt jelképezheti az is, hogy míg a nő felötözött állapotából az előadás során félmeztelenre vetkőzik, a férfi félmeztelen állapotból öltözködik fel szinte teljesen. Az egyéni táncokból végig kiérződik a megrettentő lelki vívódás, viszont mikor közösen táncolnak, mintha csak két test feszülne egymásnak és taszítaná el egymást, nem észlelhető a perzselő küzdelem önmagunk másik énjével. A tánc akár értelmezhető egy szerelmi harc szimbólumaként is. A nő eleinte nem adja meg magát a férfinak, később hajlik rá, majd megint dacol, s végül belefárad az önazonosság-keresésbe, és belehal a meddő csatározásba önmagával.

A harmadik előadás a Győri Balett Kakas című előadása volt. Ez talán a három közül a legkönnyebben befogadható, legpopulárisabb produkció, hiszen a táncokat a Rolling Stones együttes (néhol sajnos túlságosan hangosan szóló) slágereire koreografálták. A kakas, mint szimbólum végigvonul a táncokon. A férfi táncosok szinte folyamatos kakast utánzó fejmozgása és kéztartása és a női táncosok körülöttük való „pipiskedése” mind ezt bizonyítja (néha már kissé didaktikus módón). A férfi és nő közötti szerelmi huzavonát: a csábítást, a játszadozást, az udvarlást, az elutasítást dolgozza fel – kellő mértékű humorral – az előadás. A tánc mellett a fények és a színek által is kiemelődik a szenvedély szerepe. A piros, a fekete és a sárga dominálnak a színpadon. Az előadásban a férfi és a nő identitása a másik által határozódik meg. A hangsúly a külsőségekre kerül, a kakas legfőbb tulajdonsága, hiúsága jut érvényre minden jelenetben.

Fesztelen szórakozást nyújt a könnyed zene és a tánc kölcsönhatása. Az első két nehezebben befogadható, több gondolkodást igénylő előadás után végül a harmadik alatt az este végére kicsit fellélegezhet a néző.

Sára Eszter


>>> Jártunkban-keltünkben – Budapest Táncfesztivál, 1. nap

Címkék

0 hozzászólás