Nézőpont
William Shakespeare: Tévedések vígjátéka (Neptun Brigád)
7óra7 | 9 pont |
---|---|
Közösség | 8.67 pont |
Idő | 1 óra 30 perc, szünet nélkül |
Tévedhetetlen

Tévedések vígjátéka
Az előadás egyik titka, hogy pontosan annyit használ az eredeti műből, amennyire szüksége van és amennyit képes igényesen megtölteni. Shakespeare félreértési, illetve -ismerési komédiájának története a maga teljességében pompázik a színpadon, boldogan összezavarva és izgulásra késztetve a nézőket, csak épp a hosszabb monológok, önismétlő dialógusok, a drámát hangsúlyozó szövegrészek Deme László dramaturgi ollójának köszönhetően egész egyszerűen eltűntek. Annyi maradt belőlük, amennyit Baksa Imre rendezése képes felhasználni arra, hogy mind nézőjét, mind szereplőjét a totális káoszba taszítsa, s lehet hogy ez rosszul hangzik, ám annál jobb átélnie a nézőnek. Ennek, no meg persze az alapos kidolgozottságnak köszönhetően még a közismert történet is hordoz magában meglepetéseket.
A különlegesség annyi, hogy nem azért izgulunk, hogy a két ikerpár, hozzátartozóikkal egyetemben végre képes lesz-e felismerni, hogy nem két férfi, hanem négy csűri-csavarja az eseményeket, annyi félreértést és leginkább viccet csinálva a legegyszerűbb helyzetből is, hogy ennyit ma több évadnyi sorozat sem tartalmaz. Az előadás humorának szerves része Nádasdy Ádám újrafordítása – szóviccekkel, szóvicc-csokrokkal, szójátékokkal, asszociációs láncokkal teletűzdelve –, aminek pedig szerves részét képezik az alkotók betoldásai, saját szójátékaik és ötleteik, alaposan belesimítva az eredeti szövegbe. A recepthez még az is hozzátartozik, hogy minden egyes viccet, minden egyes apró ötletet közösen és körültekintően dolgoztak ki, egyetlen szójátékot sem ejtve le a földre. Itt minden, ami humor forrása lehet, az vagy rendezésileg, vagy színészileg fülön van csípve, és ízlésesen, remek dramaturgiai érzékkel tálalva van a nézőnek, aki pedig bőszen nevet ezen. Joggal.
Ami egy kicsit furcsának hathat, az a külön funkciót nem betöltő elemekből felépülő díszlet. Igaz, hogy Ondraschek Péter látványa nincs teljesen kihasználva, azonban annak kaotikus elrendezettsége hűen és izgalmasan tükrözi a színpadi eseményeket, érzékletes hátteret biztosítva azoknak. Fodor Annamária és Tóth Hajnalka ruhái pillanatok alatt mai török felségterületté varázsolják a zsámbéki rétet, rabszolgákkal, hastáncosnőkkel, kereskedőkkel, rendőrökkel. Ebben az ötletesen kidolgozott látványvilágban pedig csak úgy sziporkáznak a színészek.

Tévedések vígjátéka

Tévedések vígjátéka - Chován Gábor, Ficzere Béla, Kövesdi László
Cseh Judit cinikusan, ridegen, de megalázkodó erotikummal kezeli Miriam, a kéttorkú énekesnő karakterét, nem riadva vissza egy kis hajtépő, flegma nőkritikától sem. Egyedül Molnár Erika Döndije látszik súlytalannak, azonban nem a színésznő részéről, aki igyekszik élettel és új színnel megtölteni a sötét boszorkány karakterét, hanem az előadás egyetlen dramaturgiai hibája tetézik itt. Az alkotók egész egyszerűen nem szálazták ki és nem illesztették újra bele a történetbe az elveszett anya karakterét.

Tévedések vígjátéka
2010. október 3., 00:21