Ötvös András: „Itt minden színház volt”
>>> AZ EGER-DOSSZIÉ – a sorozat további írásai itt olvashatók! |

ÖA: …Azt hiszem, harmadszorra jöttem Egerbe A konyhát játszani, amikor nagyon határozottan azt éreztem: van itt valami energia, ami sugárzik a csapatból. Megmagyarázhatatlan, de volt bennem egy olyan, hogy nagyon szívesen lejönnék ide egy bőrönddel. Pedig ez egy kőszínház, ami alapvetően nem vonzott. Egyszerűen olyan emberek jöttek össze, akik értik egymás szavát. Ez a csapat vész el most. Egy olyan műhely, ahová Zsótér Sándor évente visszatért dolgozni. Itt jöhetett létre a Hírlap-színház, ami sok-sok embert megmozgatott. Ismeretlenek odajöttek megkérdezni, hogy tudom-e, mikor lesz még ilyen. Ez most mind veszett fejsze.
► A Kevin nevű fiú, akit A konyha című előadásban játszottál, ugyanúgy egy frissen érkező újonc volt – mint te a színházban.

► Ezt kifogásként említette Blaskó Balázs, hogy az idősektől a fiatalok nem tudtak tanulni.

► Számodra mikor vált nyilvánvalóvá az, amit Mészáros Máté úgy fogalmazott meg, hogy két társulat van egymás mellett? Te ebből mit éreztél? Ez már csak azért is érdekes, mert téged a teljes kollektíva elfogadott, máshogyan nehezen kaphattad volna meg a tavalyi évad végén a társulati díjat.
ÖA: Az észrevehető volt, hogy az olvasópróbán az egyik klikk az asztal egyik végén, a másik a másik végén ült. Érződik a büfében is, hogy kik nevetnek veled együtt. De szakmailag totálisan elfogadhatatlan megnyilvánulások is akadtak. Voltak, akik nem konstruktívan vettek részt a próbafolyamatban, valaki például tüntetőleg újságot olvasott előadás közben. Az Elkéstél, Terry! első rendelkező próbáin óriási szakmai csalódás volt, hogy úgy jöttek emberek próbálni, hogy még mielőtt bármi történt volna, mondták a Zsótérnak: húzzuk ki az utolsó hosszú jelenetet, mert nem maradok itt este tizenegyig. Érted? A fűtött öltözőben kell ülnie a fizetéséért, és derogál neki kivárni a tizenegy órát, míg valaki, például az apám a gyárban kemény fizikai munkát végez kevesebbért, sokkal rosszabb körülmények között. Ezt kellett volna tanulnunk? Hát, tőlük én nem tanulok.
Akikkel aztán dolgoztunk, az a társaság nagyon összenőtt, mondhatom, hogy nagyon megszerettük egymást. Itt csak pár ember van, aki más társulatnak kiáltja ki magát. Állítom, hogy a feszültséget három–négy ember kelti. Szívós Győző kollégámmal A konyhában játszottunk először együtt, és felteszem, nem mindenről gondolkodunk ugyanúgy, de tök jól kijövünk egymással. Amikor bajban voltam, és gyorsan költöztetnem kellett a családom, ő volt az első, aki megkérdezte, hogy mit és hogyan segíthet, pedig családja van, elfoglalt ember. Pedig őt is simán a másik társulathoz sorolják, de ez nem így van. A „másik társulat” igazából négy bomlasztó emberből áll, de úgy képzeld el, hogy amikor a Schruff Milán próbálta A nagyratörőt, közben a takarásból szidták az előadást. A többiekkel semmi konfliktus nem volt.

ÖA: Ott volt a Cigánykerék, aminek a próbáira extra kevés időnk volt. És amikor először ment színpadon – hát én nem értettem, hogy lehet ilyen sima és flott, hogy lehet ennyire egyben. Nagyon meglepődtem. És ebben is gyakorlatilag az egész társulat benne volt, és lement, nem is akárhogy.
► Ami ezt az egészet összerakta, az a koncepció, az hogyan működött? Mert ti tényleg itt éltetek, ide nem „lejártak Pestről” a színészek, hanem idetettétek magatokat.
ÖA: Valóban arról szólt a dolog, hogy intenzíven együtt éltünk mi, színészek, és ehhez még jöttek később a táncosok. Együtt élünk, együtt megyünk színpadra – ennek nagy ereje van. Voltak persze konfliktusok, de ez az összetartás sok mindent felülír. Például őszinte tisztelet alakult ki a táncosok iránt és viszont. Nem azért, mert kellett, mert bárki előírta volna, hanem mert így alakult. A közös életben hozzá tudjuk tenni magunkat egymáshoz, és ezek így erősítik egymást. De nem csak a színészekkel, a műszakkal is elképesztő jó dolgok mentek. A díszítők is beszálltak a játékba, egész napokat, heteket átszövő ugratások, iszonyú jó dumák voltak, és tényleg mindenki benne volt a dologban.
► Akkor a színház betöltötte azt a funkcióját, ami talán a legfontosabb: teret adott a játéknak.

► A nyertes igazgatói pályázatban gyakorlatilag az áll, hogy itt rombolás folyt az elmúlt években.

► Vajon miért nem akart senki idejönni, folytatni azt, amit Csizmadia épített?
ÖA: Mert igazából az sincs eldöntve, hogy kell-e ez a színház. Van, hogy kollégáim hónapokig nem kapnak fizetést, mert nem kapja meg a színház a pénzét. És hiába akar bárki bármit, ha ellehetetlenítik a működést, akkor nem lehet. Talán ebbe nem akart senki belefutni.
► Ilyesmiből voltak feszültségek?
ÖA: Amikor dolgozol, nem érdekel a pénz, de egyszer csak észreveszed, hogy nem tudsz ennivalót venni. Így a magánéletben elég nehéz, de ez a helyzet nem ment se a munka, se a csapat rovására. Nem volt olyan, hogy valaki emiatt rossz szájízzel ment volna színpadra.
► Veletek, mint társulattal, bárki, bármit kommunikált arról, hogy mi lesz, mi veletek a terv? Most a személyes, nyilvánvaló előjeleket felejtsük el…

► Az előadó-művészeti törvényben van ilyen előírás. Legfeljebb nem tartják be.
ÖA: Szóval egyáltalán nem tudtuk, hogy mi lesz.
► Erre hogy lehet reagálni?

► Ez is hirtelen dühből jött, vagy valami felgyülemlett feszültség robbant ki?
ÖA: Düh. Amiatt, hogy tönkre lehet tenni olyan értékeket, mint például ami itt felépült.
► Kész helyzet elé lettetek állítva.

► Az nem politikai döntés. Viszont hogy Csizmadia már január 31-ével menjen, az meg politikai döntés, ami nem tartozik rátok.
ÖA: Én nem azért lettem dühös, mert ez politikai döntés, fiatal vagyok, de nem hülye: tudom, hogy itt így működnek a dolgok. Nem ez a baj, hanem ami készül. Bemegyek a színházba, és mindenféle rendeleteket olvasok, legutóbb arról, hogy nem lehet kitenni kritikákat a faliújságra igazgatói jóváhagyás nélkül. Én például demonstratíve kitettem a Narancsban megjelent interjúmat, mert nem akartam ebből titkot csinálni, azt akartam, mindenki tudja, mi a véleményem. Most ott az van kifüggesztve, hogy a táncosokat tánctagozatnak kell hívni. Ilyeneket olvasol nap mint nap. Ennek mégis mi köze van a munkához és a színházépítéshez?
► De már nem akarsz tűzoltó lenni.
ÖA: Lassan kicsúszok az életkorból, de az öcsém az lesz. Amikor hívtak korábban színházak, hogy szívesen szerződtetnének, azt mondtam, hogy amíg ez a csapat van, nem akarok elszerződni innen.
► Valóban fájdalmat látok rajtad?
ÖA: Igen, fáj, hogy nincs esélye annak, hogy ez a társaság együtt maradjon. Csinálhatnánk például Hírlap-színházat, de hát kinek van erre pénze és energiája? Közben itt az van kommunikálva, hogy a város visszakapja a színházát. De mégis kicsodák? Mi diákokkal beszélgettünk olyasmiről, hogy mindegy, hogy farmer van rajtad, csak gyere, azért érdekes idejönni, mert rólad szól, és mert közösségteremtő erő van itt. Mert láthatod a színpadon, hogy más is bajban van, nemcsak te. Most meg minden tele van nyomva ezzel a „remény színháza” blöffel. Amikor kint voltunk a gyerekeknél a Prolik előadás után, a Bozó Andi, a Jónás Peti, a Kaszás és én, és beszélgettünk velük, ők megértették, hogy nem lehet emberek életét büntetlenül tönkretenni, hogy az élet nehéz. A színház éppen arra való, hogy a sok borzalmat, ami velünk történik, átfordíthatjuk – lehet rajta nevetni, lehet rajta gondolkodni, más megvilágításban látni.
Ez volt az a színház, ahol megtanulhattam mindent. Eleinte például irtóztam a musicaltől, minden énekvizsgám röhögésbe torkollott. De Szegvárinál, Zsótérnál megtanultam, hogy ez nem erről szól. Nekem egy iszonyat nagy találkozás volt a Szegvári Menyus, mert nagyon jó volt vele próbálni, és ha nem találkozom vele, akkor nem tanulok meg egy csomó nagyon fontos dolgot. Ő színészből dolgozik, tudja, hogy mit akar.
► Szegvári színházi nyelve populáris, de nem sekélyes.

Igazából azt látom, hogy a szakmánk bedugult. Nincs mozgás. Miért nem teheti meg egy színész, hogy lemegy vidékre egy időre, aztán visszamegy a fővárosba? Valaki azzal kérkedik, hogy ő tizenöt éve itt van. Ez pozitív? Bányai Miki, aki most Mexikóban recepciós, meséli, hogy ott a gimi után a fiatalok utaznak és dolgoznak, eltelik pár év, és amikor már láttak valamit a világból, mondjuk huszonöt évesen, elkezdenek szakmát tanulni. Amikor már tudják, mit akarnak. Ha nem látjuk a világot, csak bezárkózunk egy épületbe, és ki sem jövünk onnan, előbb-utóbb elfogy a mentális muníció, nem kap az ember impulzust, és be van falazva. Én próbálok nem így létezni. Most a Barta Dórának van egy nyertes EU-s TÁMOP-pályázata, egy táncprojekt. Van ebben beavató táncszínház, tánctörténeti áttekintés, táncművészeti alapok megismertetése, táncfilm-vetítés, klasszikus és modern tánc, stílusismertető és tánchétvége. Programonként 4–5 iskola, iskolánként 3–4 osztály van. A Mlinkó István Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben, rövidebb nevén a siketek iskolájában ennek keretében csinál táncterápiás, kommunikációs dolgot, amibe beszálltam. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy ha nincs a tánctagozat, amit én teljes mellszélességgel támogatok, akkor ez sincs. Túl azon, hogy emelik a zenés előadások színvonalát, túl azon, hogy megjelent a tánc Egerben, ez is van, ilyet is csinálnak. Kérdés, hogy a gyerekek hogyan tudják magukat úgy kifejezni, hogy nem tudnak beszélni. Elképesztően izgalmas dolog. Ki tudja, ezt is meddig engedik csinálni.
Nyulassy Attila / Ugrai István / Zsedényi Balázs
AZ EGER-DOSSZIÉ – írások a 7óra7-en |
2011. február 21.: Eger, 2011: Egy nyertes színházigazgatói pályázat
2011. február 21.: Eger, 2011: Egy vesztes színházigazgatói pályázat
2011. február 16.: „Ember: küzdj és bízva bízzál!” – Blaskó kontra Koltai az egri színház ügyéről
2011. február 11.: Egy örökös tag levele az új igazgatóhoz – Szegvári Menyhért: „Nem érthetek egyet”
2011. február 4.: Az erkölcs képe és a gyalázat arca – Blaskó Balázs bemutatkozott az egri társulatnak
2011. február 1.: Állvatapssal búcsúztatta az egri színház társulata Csizmadia Tibort
2011. január 28.: Blaskó Balázs az egri színház igazgatója – „Demokratikusan előkészített diktatúra”
2011. január 18.: Eger: Blaskót támogatja a bizottság
2011. január 7.: Hárman pályáznak az egri színház igazgatói posztjára
Címkék
Blaskó Balázs Csizmadia Tibor Máté Gábor Ötvös András Szegvári Menyhért Zsótér Sándor Gárdonyi Géza Színház A konyha A nagyratörő A velencei kalmár Elkéstél, Terry! Hírlap-színház Prolik (Ingyenélők)
A téma folytatása
Kaszás Gergő: „A hátraarchoz nem tudok csatlakozni” 2011. február 28., 15:30
Görög László: „Napokig foglalkozni kell vele” 2011. március 4., 13:45
Eger: Leváltották a rendezőt és a színészeket 2011. március 7., 13:20
Áthidalhatatlan távolság – Eger színháza nem folytathatja a Quartet Fesztivált 2011. március 11., 10:30
Szakmai és gazdasági felelőtlenséggel vádolják a volt egri direktort 2011. március 11., 18:30
Zsótér Sándor: „Ez igazán szép vége a történetnek” 2011. március 15., 12:30
Blaskó Balázs: „Lelkük rajta, ha lőnek” 2011. március 17., 13:15
Blaskó Balázs: A 180 fok nem hátraarc 2011. március 22., 14:00
Látogatók - a színészek is leváltva 2011. március 23., 10:30
Folytatódik az egri botrány: leváltották Barta Dórát a tánctagozat éléről 2011. március 25., 18:00
Szabó Emília: „Inkább a bizonytalanság, mint a biztos rossz” 2011. március 26., 16:30
Gondolatok a remény színházáról 2011. március 28., 10:30
Felállt az egri tánctagozat - Barta Dóra: „Igenis baj van, mégpedig nagy baj” 2011. március 29., 16:00
Jogszabálysértés miatt perli az egri színházat Barta Dóra 2011. április 5., 20:50
Ilyen lesz a válaszok színháza Egerben 2011. április 12., 20:00
Hűtlen kezelés után nyomoz a rendőrség az egri színházban 2011. április 19., 00:00
Nem vagyunk láthatatlanok! Petíció Barta Dóra és társulata mellett 2011. május 2., 14:00
Eger és Kassa: baráti kapcsolatok 2011. május 6., 18:00
A pusztulás képei a Requiemben - Utoljára lép fel a távozó tánctagozat Egerben 2011. május 14., 10:30
750 aláírás Barta Dóra tánccsoportja mellett 2011. május 27., 11:00
Eger: Nincs évadértékelés, nincs pénz, nincs szerződtetés 2011. június 3., 18:30
„Minden anyagi kiadást minimalizálni” – biztonságban az egri színház következő évada 2011. augusztus 23., 17:00
Nádasy Erika inkább nyugdíjba megy - „Már oda sem vagyok írva” 2011. augusztus 26., 17:30
Nádasy Erika: „Elkezdünk építkezni” – Kőszínházból lakásszínházba 2011. szeptember 28., 13:30
Korábbi hírek e témában
Hárman pályáznak az egri színház igazgatói posztjára 2011. január 7., 11:30
Eger: Blaskót támogatja a bizottság 2011. január 18., 18:15
Blaskó Balázs az egri színház igazgatója – „Demokratikusan előkészített diktatúra” 2011. január 28., 14:15
Állvatapssal búcsúztatta az egri színház társulata Csizmadia Tibort 2011. február 1., 10:30
Az erkölcs képe és a gyalázat arca – Blaskó Balázs bemutatkozott az egri társulatnak 2011. február 4., 10:30
Egy örökös tag levele az új igazgatóhoz - Szegvári Menyhért: „Nem érthetek egyet” 2011. február 11., 22:40
„Ember: küzdj és bízva bízzál!” - Blaskó kontra Koltai az egri színház ügyéről 2011. február 16., 20:30
Eger, 2011: Egy vesztes színházigazgatói pályázat 2011. február 21., 09:30
Eger, 2011: Egy nyertes színházigazgatói pályázat 2011. február 21., 11:00
2 hozzászólás
Nekem hiányozni fognak.
Nagyon jó társulat volt, szerettem őket.
Emlékezetes előadásokat láthattam tőlük. Köszönöm.
És sajnálom.
Elkesrítő, ami itt folyik.
Ebből a fajta „értékrendből” normális ember nem kér. Köszönjük!
http://www.youtube.com/watch?v=djr42S_zsSo
A művész a színpadon Máthé Zsolt, Máté Gábor rendező- igazgató úr egyik legművészibb színművészetis osztályából, akik már komoly, végzett felnőttként osztják az észt, s nevelik a közönséget kis hazánkban…