Fekete Gyula, a szakmai bizottság tagja: Különvélemény a Trafó-pályázatokról

Tisztelt Szerkesztőség!
Az elmúlt napokban, amióta a Trafó élére kinevezett Bozsik Yvette pályázata nyilvánosan is olvasható, internetes közösségi portálokon és fórumokon többen nehezményezték, hogy a pályázat – ellentétben a Trafó eddigi hagyományaival – a zenei szakterületet igencsak felületesen kezeli. Ennek kapcsán megkérdőjeleződött az is, volt-e egyáltalán a zenei szakma részéről tagja a szakmai bizottságnak, és ha igen, hozzáértő volt-e, jelezte-e ezeket a hiányosságokat a döntéshozók felé.
Mivel a bizottság zenész tagja én voltam, a személyes érintettség miatt úgy érzem, nyilvánosságra kell hoznom véleményemet, amit a döntéshozók felé a jegyzőkönyv kivonatának véleményezésével egyidőben elküldtem.
Különvélemény
A zenész szakma képviseletében vettem részt a bizottság munkájában.
Mivel a Jegyzőkönyv Kivonat nem tartalmazza markánsan a véleményemet (sőt, a szövegkörnyezetből kiragadott mondatok miatt egyes esetekben félreérthető), szeretném különvéleményemet a Kivonathoz csatolni! Abban világosabban tudom megfogalmazni a zenész szakma által fontosnak tartott nézeteimet. Úgy gondolom, ezek olyan hangsúlyos elemei a döntési folyamatnak, melyeket a tényleges döntéshozóknak is ismerniük kell.
Hangsúlyozni szeretném, hogy támogató szavazatomat Szabó György pályázatára adtam, mert pályázata arra az elkötelezett és tudatos, sokéves munkára (sőt: csapatmunkára) épül, amely eddigi igazgatósága alatt a Trafót Budapest egyik legizgalmasabb kulturális központjává emelte. Pályázata – érthető módon – nem választható le a Trafó elmúlt majd’ húsz évének történetéről, sőt tovább építi azt. Jól strukturált, szervezetileg és gazdaságilag is jól működő kulturális intézményt vinne tovább az eddigi alapokon, amely nemzetközileg is ismert és elismert, egyedülálló kulturális műhelye Budapestnek.
Egyedülálló, hisz olyan értékek bemutatását tűzi ki célul, amelyek ritkán és nehezen jutnak el Magyarországra progresszív alternatív voltuk miatt. Számos magyar művész – műfajtól függetlenül – jut olyan szereplési lehetőséghez a Trafón keresztül, amely külföldi (EU) együttműködések finanszírozása segítségével Magyarországon és külföldön is megismerteti őket a publikummal. Szabó György pályázata jól és világosan megírt pályázat, amelyet a szakértelem és tisztánlátás jellemez.

Bozsik Yvette pályázata gyakran elnagyolt, szakmailag pontatlan megfogalmazásokat tartalmaz, és olyan törekvéseket, amelyek – a táncművészet hangsúlyozott preferálása miatt – nézetem szerint a Trafó kulturális sokszínűségét csökkentenék. Meggyőződésem szerint valami nagyon fontos veszne el, amennyiben a Bozsik pályázatában felvázolt magyar táncszínházi központtá alakulna át a Trafó. (Ráadásul megjegyzendő, hogy Nemzeti Táncszínház néven létezik és működik is már intézmény Budapesten.) Ha a tervezett átalakítás megtörténik, bizton állíthatom, hogy Budapest egy jelentős értékét veszítené el, és a főváros oly híres kulturális sokszínűsége szenvedne veszteséget általa.
Bízom abban, hogy Budapest város vezetése a kinevezéskor figyelembe veszi a szakmai szempontokat, valamint önnön érdekeit szem előtt tartva nem mond le a város tradicionálisan sokszínű kulturális palettáján nemzetközileg is jegyzett Trafó művészi irányának megtartásáról.
Fekete Gyula
a szakmai bizottság tagja
Kapcsolódó:
>>> „Nem fog megváltozni a Trafó profilja” – Bozsik Yvette a Trafóról
>>> Bozsik Yvette táncművész kerül a Trafó élére
>>> 3:2, avagy kulturális knock-out a fővárosnak? – Érdekérvényesítési harcban a főváros és a minisztérium
>>> Civilek segítenének a kurátoroknak – Konferencia a Trafó jövőjéről
>>> Pályázatot írtak ki a Trafó igazgatói posztjára
>>> Interjú – Fekete Gyula zeneszerző: Vissza kell foglalnunk a zenét!