„A biztos recept birtokában elveszíteném a keresés örömét”
Vasárnap este látható a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának Platonov című előadása a budapesti Nemzeti Színházban. A produkció rendezőjét, Harsányi Zsoltot kérdeztük.

Harsányi Zsolt (HZs): Bár tudnám. Vagy inkább mégsem, biztos recept birtokában elveszíteném a keresés örömét, a kíváncsiságom. De ha találgatni kell, akkor talán az lehet, hogy valamelyest sikerült más fénytörésben megközelíteni a Platonovban felvetett kérdéseket és mindezt irónikusan, a komikum által, amit Csehov kapcsán annyit emlegetnek, de a legtöbb Csehov előadásból többnyire hiányzik. A komikum igenis ott van Csehov darabjaiban, az a komikum, amely ironikusan furakszik be a tragikus pillanatokba és szívszoritó-nevettető groteszk tragikomikumával élesen világít rá létezésünke.
► Meglehetősen fiatal társulat szerepel az előadásban. Máshogy működik a Platonov a harmincas generációnál, mint a negyvenes-ötvenessel, akikkel talán gyakrabban lehet látni a darabot?
HZs: Ez egy rossz beidegződés. Csehov Platonovja 27 éves. Nem értem, hogy egyáltalán miért működne jobban negyvenes-ötvenesekkel. Ezeket az embereket nem életútjuk felénél kezdi el fojtogatni a megrekedtség fojtogató érzése. Az illúziók zátonyra futása szinte elkerülhetetlen, a problémáink halogatása hamar akuttá, a való élet közegellenállása kíméletlen, nem vár ennyit.

► Mitől lehet ma Csehov aktuális? Klasszikusoknál mindig felmerül a kérdés: mi segíti felszínre hozni azt a tartalmat, amitől klasszikussá lett egy darab?
HZs: Az örökérvényű kérdéseknek nincs szüksége a felszínrehozatalhoz, az aktualizáláshoz. Jelenvalóságuk öntörvényűen hozza létre a találkozást szöveg és alkotók, alkotók és nézők között.
► „Komédia” – szól a szerzői műfajmegjelölés. Miben rejlik a Platonov humora?
HZs: Csehov legtöbb szereplője egyszerre vált ki részvétet esendőségével és ironikus rálátást vergődésével. Humora azok számára mutatkozik meg igazán, akik képesek önreflektív módon felismerni az esendő emberit.
Kapcsolódó:
>>> Az előadásról írt kritikánk itt olvasható.