Twitter Facebook

POSZT-háttér 4.: Válogatós


2012. június 16., 15:00

A POSZT válogatása soha nem fedte le tökéletesen a szakmai és civil nézők elvárásait, viszont a vállalt szempontrendszer világos beszédhelyzeteket teremtett. Most viszont nincs ilyen szempontrendszer, csak diplomácia.

Images_13943
Fotó: Kálmándy Ferenc / poszt.hu
Scapin, a szemfényvesztő
A POSZT története folyamán sokféle javaslattal rukkolt elő a válogatás problémájának megoldására. A válogatók száma és hivatása tekintetében is több variációban, ízlésben és koncepcióban tükrözte vissza az évad kiemelkedő színházi alkotásait. Ezek soha nem fedték le tökéletesen a szakmai és civil nézők elvárásait – ráadásul jellemző, hogy a színvonal láncát mindig tarkította egy-két gyengébb szem –, viszont a vállalt szempontrendszer világos beszédhelyzeteket teremtett.

Ez az, ami az idei POSZT válogatásából, és a fesztivál e körül kialakult diskurzusából bántóan hiányzik. Nem a minőség problémájával kezdeném, ez következménye annak a döntéshalmaznak, amelyet több külső és belső (technikai, szervezési és ideológiai) feltétel terelt egy mederbe. Az idei versenyprogram az ízlés mindig felmerülő kérdésén túl jól olvasható kultúrpolitikai döntéseket is lenyomatoz, amelyek nem általánosan, hanem esetenként és árnyaltabb kontextusokban jelennek meg. Például azt az igényt, hogy a POSZT-on eddig nem, vagy csak ritkán látható társulatok is képviselve legyenek, a veszprémi Értelem és érzelem (r.: Valló Péter) tükrözte maradéktalanul, s ez a székesfehérvári Trió kapcsán is felmerülhetett; míg a nyíregyházi Koccanás inkább tudta önmagával, előadásként is igazolni a döntést. De az Egy lócsiszár virágvasárnapjának szakmai beszélgetésén felvetődött kérdés – hogy a koncepció részét képezte-e a magyar drámákból készült előadások előnyben részesítése – sem kimondottan a Koccanás, a Bányavirág, A filozófus vagy a Bánk bán miatt fogalmazódott meg, jóllehet ebben a sorozatban lenne értelmezhető, hanem mivel a Nemzeti Színháznak idén nem ez volt a legjobb előadása. Faragó Zsuzsa dramaturg megjegyzésére, hogy a válogatásnak van egy ilyen hatása – a hatás fogalma pedig azért használtatik, mert a válogatás szempontjai nem deklaráltak –, Rockenbauer Zoltán, az egyik válogató azzal válaszolt, hogy ez nem koncepcionális. Amit a Nemzetiből hoztak volna (Az ember tragédiája), technikai akadályok miatt nem tehették – a többi előadást illetően erősen megoszlottak a vélemények, végül a Lócsiszárban egyeztek ki. A Katona József Színházból beválogatott A filozófus (rendező: Gothár Péter) és a Nordost kapcsán is maradt hiányérzet A mi osztályunk (rendező: Máté Gábor) miatt. Ennek Koltai Tamás adott hangot a Nordost beszélgetésén: szerinte a bűnösség-ártatlanság témáját összetettebben és mélyebben tárgyalta Máté Gábor rendezése. Koltai szerint azért a Nordost került le a POSZT-ra, hogy ne merülhessünk nyakig ebbe a problémába.

Images_13942
Fotó: Simon Erika / poszt.hu
Trió - Tóth Auguszta, Pál András

Ha a válogatás szempontjai deklaráltak lennének, akkor – legyen szó jó vagy rossz előadásról – tiszta viszonyt építhetnék a válogatáshoz. Viszont az, hogy ilyesmi nincs, a döntések mégis utalnak bizonyos elgondolásokra, ráadásul a téma érezhetően kényes, ennek megfelelően kerülve van, kettős beszédet eredményez. Miközben a nyilvános diskurzusban csak pillanatokra – számszerűen három pillanatra – élesedett ki a válogatásról szóló beszéd, a büfében, a magánbeszélgetésekben bizony ez volt a téma. S nem a kultúrpolitika, hanem a minőség okán: arányait tekintve az idei válogatás túl sok gyenge, közepes, vagy korrekt, de mégsem formátumos produkciót emelt magába. A fél fesztivál kásahegyén kellett átrágni magunkat, mire egy minden szempontból kifogástalan színházi előadásra bukkantunk (Vágyvillamos – rendező: Zsótér Sándor). A fesztivál második része izmosabb mezőnyt mutatott. A János király (rendező: Bagossy László) egymásra rétegződő színpadképei azt az elgondolkodtató állítást vetik fel, hogy a reprezentáció elválaszthatatlan a hatalmi kérdéstől; a Szentivánéji álom (rendező: Mohácsi János) annak dacára erős színházi élmény, hogy a színészi játéknak nem sikerült hiánytalanul megvalósítania az átiratban és a színpadi vízióban érzékelhető bonyolultságot; a debreceni Scapin, a szemfényvesztő (rendező: Silviu Purcărete) a komédia műfaját a színházcsinálás problémáján keresztül gondolta újra; a Hedda Gabler (rendező: Andrei Şerban) a színészi játék kidolgozottságával hat.

Images_13944
Fotó: Kálmándy Ferenc / poszt.hu
Szentivánéji álom

Az idei POSZT nem a nagy viták és konfliktusok, hanem a diplomácia terepe volt: a nyilvános diskurzus résztvevői elfogadták a válogatás egyezményét, és betartották a finoman jelzett játékszabályokat. Ezen belül sikerült jó szakmai beszélgetéseket hallani, mint ahogy jó előadásokat is láthattunk. A válogatás – és ennek körülményei, megjelenítése – azonban erőteljes állapotképet rajzol a szakma együttállásáról, amely egyelőre csak ilyen, tét nélküli formában képzeli el magát.

Varga Anikó
Pécs

Háttér:

>>> 1.: Barátság, szakma, béke, POSZT
>>> 2.: Fesztiválok innen-onnan
>>> 3.: Félrenevelést nevelve – Konferencia a FESZTávon
>>> Nyolc előadás, amely a POSZT-válogatásból kimaradt

FESZTáv-nézőpont:

>>> 1.: Lokális és független
>>> 2.: Akadálytáv
>>> 3.: Csumi néni, Leonárdó és az Uranman
>>> FESZtáv – a Független Előadó-művészeti Szövetség a POSZT-on

POSZT-blog 2012:

>>> 1. nap: Köz-társaság
>>> 2. nap: Angolok és angyalok
>>> 3. nap: Nincs bocsánat
>>> 4. nap: Utcára nyílik?
>>> 5. nap: Szövegelések
>>> 6. nap: Veri az ördög a feleségét
>>> 7. nap: A hetedik törpe
>>> 8. nap: Időkép
>>> 9. nap: Szerelmesek, ha találkoznak

Címkék

A téma folytatása

Itt vannak a POSZT-győztesek: Bányavirág, Szentivánéji, Kováts Adél, Kuna Károly 2012. június 16., 20:00

POSZT-blog, 10. nap: Sátorbontás 2012. június 17., 10:30

POSZT-háttér 5.: Mi is ez a fesztivál? 2012. június 17., 14:00

POSZT-háttér 6.: POSZT-néző-pont 2012. június 18., 10:30

POSZT-összegző: Mindenki hallgat 2012. június 21., 10:30

Korábbi hírek e témában

Válasz a kritikusoknak - „A megkérdőjelezhetetlen minőség biztosítékai” 2012. március 1., 09:30

Megvan az idei POSZT versenyprogramja – A kompromisszumok POSZT-ja 2012. március 5., 16:25

„Leszavaztak” – Zappe László a POSZT-botrányról 2012. március 29., 23:20

FESZ minifesztivál először a POSZT-on 2012. május 10., 14:30

FESZtáv – a Független Előadó-művészeti Szövetség a POSZT-on 2012. május 19., 10:00

Béke és szakmaiság – idilli lesz a POSZT 2012. május 24., 18:00

A szükséges forrás döntő része már rendelkezésre áll – kezdődik a POSZT 2012. június 6., 19:30

Nyolc előadás, amely a POSZT-válogatásból kimaradt 2012. június 7., 14:15

POSZT-blog, 1. nap: Köz-társaság 2012. június 8., 08:07

Látványtér 2012 – kiállítás a POSZT-on 2012. június 9., 02:30

POSZT-blog, 2. nap: Angolok és angyalok 2012. június 9., 09:30

POSZT-blog, 3. nap: Nincs bocsánat 2012. június 10., 10:30

POSZT-blog, 4. nap: Utcára nyílik? 2012. június 11., 10:30

POSZT-háttér 1. – Barátság, szakma, béke, POSZT 2012. június 11., 12:00

POSZT-blog, 5. nap: Szövegelések 2012. június 12., 10:30

FESZTáv-nézőpont 1.: Lokális és független 2012. június 13., 07:07

POSZT-blog, 6. nap: Veri az ördög a feleségét 2012. június 13., 10:00

POSZT-blog, 7. nap: A hetedik törpe 2012. június 14., 10:00

POSZT-háttér 2. – Fesztiválok innen-onnan 2012. június 14., 12:00

FESZTáv-nézőpont 3.: Csumi néni, Leonárdó és az Uranman 2012. június 16., 07:07

POSZT-háttér 3.: Félrenevelést nevelve – Konferencia a FESZTávon 2012. június 16., 13:00

0 hozzászólás