Henrik Ibsen: A nép ellensége (Katona József Színház)
7óra7 | 9 pont |
---|---|
Közösség | 9.00 pont |
Jó, hát akkor itt fogunk élni

Kezdve onnan, hogy Ibsen darabja már-már tandrámai szikárságúra lett húzva, végletekig kihegyezve a történetet a testvérpár háborújára. A Stockmann fivéreknek nincs megragadható múltjuk, csak megragadható jelenük. Bár Dr. Thomas Stockmannról többet tudunk (régebben szegénységben élt családjával, de most a várost felvirágoztató fürdő orvosaként nagypolgári életet élhet), kissé naiv és szabadgondolkodású, míg bátyja, Peter, a város polgármestere politikus, és ez tulajdonképpen el is mond róla mindent (kivéve, ha valakinek még ehhez a szóhoz bármilyen valós morális tartalom és felvilágosult, humanista idea kapcsolható). Ha valaki azt gondolná, hogy kettejük párharca világnézeti különbségből, elvi ellentétekből vagy bármi, az ösztön-élet feletti konfliktusból táplálkozna, javíthatatlan idealista. Itt pusztán arról van szó, hogy Peter féltékeny és kicsinyesen ragaszkodik ahhoz, hogy a várost gazdaggá avanzsáló fürdő ötlete az övé, és nem Thomasé volt. Hogy ennek mi a jelentősége? Természetesen az égvilágon semmi, de ha valaki azt gondolná, hogy kettejük párharca racionális világnézeti különbségből, elvi ellentétekből vagy bármi, az ösztön-élet feletti konfliktusból táplálkozna… nos, ő tévedne. Annak viszont már van jelentősége, hogy a gyógyfürdő vize súlyosan szennyezett, de amit Thomas filantróp tudományos felfedezésnek gondol – ti. ő jön rá a dologra, a fürdőben történt gyanús megbetegedések forrását keresve –, azt Peter népellenes cselekedetnek hiszi – ebben nem kis szerepe van annak, hogy a szennyezést előidéző szakmai hibákért felelősségre vonható lenne –, és ezzel el is jutottunk az előadás igazi főszereplőjéhez, a néphez, jobban mondva a többséghez.

Vajon a többség akarata valóban a nép akarata? A többségnek mindig igaza van? Annak a többségnek is, amely istenítette Salierit és csak megtűrte Mozartot, vagy amelyik nem vett egy darab Van Gogh-ot sem, vagy amelyik állva tapsolt a huszadik század diktátorainak? A többség maximum a középszer, a konvenció, a megszokás, de semmiképpen sem az igazság, pláne nem maga a nép. Ezt Thomas is csak akkor érti meg, amikor a hatalom a nép segítségével zár el minden utat előle ahhoz, hogy magát a népet szolgálja. Fekete Ernő érzékenyen vezeti át Thomast idealista szakemberből feldúlt, érzelmes, elvi politikussá, majd önmagával is meghasonló mizantróppá, akit a politikai terepen kénye-kedve szerint zabálja fel az a hatalom, amelynek a kisujjában van a cinikus, opportunista politikai kommunikáció és machináció minden fogása. Peter módszeresen semmisíti meg ellenfelét, Kulka János pedig jéghideg, precíz, pusztító és megnyerő, cinizmusa mindvégig az őszinte erkölcs álarca alatt marad, a színész egy pillanatra sem buktatja le Petert – és ettől válik az alakítás igazán nagyívűvé. És most jön a kötelező mondat: Ibsen drámájának minden szava itt és most van, aktuális és minden egyes szavát visszhangozza a mai közbeszéd. Zsámbéki Gábor rendezése ennek megfelelően tesz is róla, hogy ezek tisztán visszhangozzanak.

De a képlet összetettebb, a hatalom győzelméhez a kisember bukása kell, és ebből is látunk néhány emberarcú, de vegytiszta példát, ám ehhez előbb át kell lépnünk egy dramaturgiai lyukon, ugyanis amikor a doktor rájön, hogy a várost eltartó gyógyfürdő mérgezett, akkor a helyi – elvileg ellenzéki – lap főszerkesztője, munkatársa és nyomdásza (aki a legerősebb szakszervezet vezetője is) egy emberként örvendenek a hírnek, és meggyőződve biztosítják Thomast a nép támogatásáról, miközben az első hallásra is kiviláglik, hogy ez a hír önmagában is képes tönkretenni a város teljes turizmusát. Ám a képlet e nélkül nem működne. Ezeket az embereket ugyanis Peter játszi könnyedséggel eszi meg vacsorára, és ehhez nem is kell nagyon mást használnia, mint az egyébként is mindent kitöltő passzív félelmet és a hatalomnak való kiszolgáltatottságot, amit már csak a jóhiszeműség látszatával kell vegyíteni, és máris mindenki arra hajlik, amerre hajolni kell. Houstadot, a Néplap főszerkesztőjét ennek megfelelően festi Ötvös András kiábrándítóan gyáva, lényegileg elvtelen, személyiségtelenségére még csak ráeszmélni sem tudó szalonellenzékinek, aki a szabad sajtót csak a hatalom ingerküszöbe alatt hajlandó képviselni, akinek méltó gombja a kabáton munkatársa Billing – az átlátszó karrierista-ellenzékiséget Kovács Lehel nem is igazán akarja eltakarni. De nem ők hajolnak meg először, nem. Hanem Aslaksen, a nyomdász, aki talán valamikor tényleg komolyan is gondolta, hogy nem jó, ha Peter típusú emberek irányítják az országot, és ennek a sorstragédiának Bán János minden keserűségét és megnyomorítottságát meg tudja mutatni, miközben őszinte meggyőződéssel válik a hatalom önjáró csatlósává.

A Katona József Színház társulatának és stábjának a munkája pedig tiszta, egyenes, stílusos, az egész történet kicsinyességében a humort rendre felfedező és pontos. A nép ellenségének kikiáltott doktor házába effektíve beszivárog a csőcselék által a falra kent fekália, amit aztán a tapsrend alatt a takarítók elkezdenek felmosni, mert innen fel lehet. Sőt, arra való a színház, hogy innen fel lehessen, és arra való, hogy kintről ne kelljen. Hallható, hogy a Katona közönségét erről nem kell meggyőzni. Az pedig más kérdés, hogy ez itt és most, abban a világban, Peter világában mire elég.

Thomas utolsó, a földre rogyva elmondott szavai közben – amit megelőz egy kissé zavaros monológ, hogy ő itt fog élni és itt fog harcolni a népért – felesége és a hajókapitány fel akarják állítani, mire ekkor már tiszta fejjel, a felismeréstől megrettenve csak ennyit mond: „Nem tudok. Nem merek.” Ez a két mondat a vastapsnál is hangosabban visszhangzik tovább a nézőtéren, és szinte beisszák magukat a falakba. Ha pedig ez tényleg így van, akkor még inkább fontosabb a kérdés: ez itt és most, ebben a világban, Peter világában mire elég? Mert az egésznek csak akkor van értelme, ha valaki tud és mer is, a népért, a többség ellen. Veszélyes gondolat, de Peter világában talán mindennél előre valóbb.