Tanári segédletek
A Magyartanárok Egyesületének tagjai összekötő kapocsként szeretnének működni a színházak és az iskolák között. Az oktatás szereplői keresik a közös megtekintésre, feldolgozásra alkalmas előadásokat, amelyek egyrészt megkedveltethetik a színházak világát a diákokkal, másrészt tartalmasan kapcsolhatók a tananyaghoz és az iskola által fejlesztendő készségterületekhez is. A színházak pedig annál is inkább hívják-várják a fiatalokat, mert belőlük nevelhető fel a jövő színházi közönsége. Kapcsolódási pontokat, feladatokat, elemzéseket és tanítási ötleteket találhatnak a – remélhetőleg egyre bővülő számú – színházi oktatási segédletekben a tanárok és az iskolai világra kíváncsi színházba járók.

Az előadás művészi formanyelve, kamaszokat érintő problémafelvetései és tantervi kapcsolódásai szerencsés módon találkoznak egymással. Az előadás kiemelten ajánlható a 8-9-10. osztályosoknak, miközben a 17-18 éveseket is meg tudja szólítani.
(tovább)Molière drámájának keletkezéstörténete és egykori botránykrónikája sokat elárul a színház hatalmi, politikai beágyazottságáról. Az előadásban ez a politikai beágyazottság a magánélet intimitását fojtogató tabuk feszültségéből robban: a darab legvégén – Molière szellemében.
(tovább)Ma is vannak, lehetnek olyan vagyoni, felekezeti, értékrendbeli, kulturális különbségek, amik lehetetlenné tehetik két szerelmes együttélését. A Latinovits Színházban látható előadás ezekre a problémákra fókuszál.
(tovább)A Latinovits Színház Moliére-előadásban igen hangsúlyossá válik az a nézőpont, hogy miért és kiért beteg (vagy „beteg”?) Argan.
(tovább)Székely Csaba Bányavidék-trilógiájának mindhárom darabjában végig isznak a szereplők, alapmotívum az életkudarc, a bezártság és az elvágyódás, de a darabokat az erősen stilizált és brutálisan nyers nyelv is összefogja.
(tovább)A középiskolás korosztály hajlik arra, hogy szenvedélyes módon kérje számon az erkölcsi elveket vagy azok nyilvánvaló hiányát a világon, a politikán, ezért nekik korukból adódóan is időszerű a találkozás a színpadon zajló übüi ámokfutással.
(tovább)Hogyan működik Claudiusban a homo politicus? Látjuk-e a szereplők nyilvános és titkos arcát? Tudunk-e Hamletet tervezni? És szellemjeleneteket játszani? Együtt okoskodni a sírásóval?
(tovább)Az írországi Leenane-ben játszódó trilógia kegyetlen-groteszk történetei közül az egyik az Átrium Film-Színház színpadán elevenedik meg. Tanítási segédlet a Vaknyugat előadáshoz.
(tovább)A tananyag a színház és az általa indított IRAM program jóvoltából már ősz óta segítette, hogy sok középiskolás felkészülten nézze, befogadhassa a világ drámairodalmának egyik legbonyolultabb darabját.
(tovább)Pillanthatunk úgy egy szigetre tévedt, szerencsétlen, hajótörött, ázott kompániára, mint potenciális színi társulatra?
(tovább)Jól tudjuk: az ismerős akkor is jobban vonz, mint az ismeretlen, ha szeretjük a meglepetéseket.
(tovább)Mikor mondhatjuk, hogy „megáll az ész”? Felfogható-e értelemmel a világ működése? Mi a következménye annak, ha igennel vagy nemmel válaszolunk erre a kérdésre? Tanítási segédlet a Tóték előadáshoz.
(tovább)Színház és iskola: fontosak egymásnak. Egy lehetséges összekötő kapocs: a magyartanár. A Magyartanárok Egyesületének tagjai tanítási segédleteket készítenek olyan előadásokhoz, amelyekre érdemes elmenni a diákokkal.
(tovább)