Pintér Béla, Darvas Benedek: Parasztopera (Budapesti Operettszínház)
7óra7 | 3 pont |
---|---|
Közösség | 4.50 pont |
Idő | 1 óra 25 perc, szünet nélkül |
Félresikerült nász

Minden iskolának megvan a saját kézjegye, így a Pesti Broadway Stúdió növendékei is magukon viselik mestereik keze nyomát csakúgy, mint az anyaintézmény tanító-nevelő munkájának jegyeit. Ennek fényében az például kijelenthető, hogy a progresszív magyar alternatív színház lassan legendássá váló darabja által igényelt készségek és képességek, valamint az Operettszínház falain belül elsajátítható készségek és képességek egymással mintegy antagonisztikus ellentétben állnak, hovatovább teljes bábeli zűrzavar követi nászukat, ekképpen pedig az Operettszínház Parasztoperája több mint érdekes.

Pintér Béla kiváló darabja – amely valójában énekbeszéd végig – nem éppen a Lehetsz király és a Zene az vagyok én típusú, tusoló alatt is többé-kevésbé jól szóló dalokkal van kitömve, de sőt, a musicalmuzsikán edzett torok könnyen zsákutcában találhatja magát a magyaros dallamok brutális áthajlásai közepette. Elég nehéz ezeket a dalokat jól elénekelni, és ez többnyire nem is sikerül, pedig Kovács Adrián (aki egyedül követi az előadást egy szál zongorával) ügyesen tusolja el a neccesebb zenei részeket. Így többnyire a dalok megúszása zajlik a színpadon, és ez az elején egészen jól is megy, Földes Tamás rendező sok kellékkel, akcióval gazdagon fűszerezett jelenetekkel köti le a játszók figyelmét, így azok szinte mellékesen, főleg a szövegre és nem a zenére koncentrálva énekbeszélik el a szövegkönyvet, ám ahogy fogy ez a típusú rendezői jelenlét, az előadók egyre szebben kívánnak énekelni, és a színjátszási próbálkozások is egyre inkább a rivaldába kerülnek.


Hogy a Parasztopera ebben a formájában is, legalább a meghökkentő nyelvi és cselekménybeli fordulatok szintjén működőképes, jó tudni. Ezért Földes Tamás tesz is: nagy figyelmet fordít arra, hogy a sztori minden eleme érthető legyen, gyakran lassítja le az előadást, és bár talán túl gyakran is talál alkalmat arra, hogy ezzel a technikával kiemelje a drámailag erősebb fordulatokat, ez legalább biztosítja, hogy alapszintem működjön a történet. Ezzel együtt – és a mélységesen szimplifikált „pénz miatt” mondanivaló miatt is – azt azért lehet mondani, hogy a darabválasztás inkább vakmerő, mint merész választás volt, főleg azért, mert az előadás nem tudta felmutatni az okot, hogy miért pont a Parasztopera, amely olyan messze esik az Operettszínháztól. Kár, mert igazán izgalmas választás is lehetett volna.
(2013. május 7.)