A sárkányok csak a mesében léteznek, ugye?

június 24, 2015

Nos, Indonéziában nem így gondolják. A komodói sárkány, vagyis a Varanus komodoensis ugyanis ebben az országban él.

A komodói sárkány egy veszélyes ragadozó. Akár 3 méter hosszúra is megnőhet és a súlya a 100 kilogrammot is elérheti. Szárazföldi krokodiloknak is nevezik őket, ez a világ legnagyobb és legősibb hüllője. Közvetlen elődei 50 millió évvel ezelőtt éltek.

A világon csak néhány szigeten lehet őket fellelni, és ezek mind Flores közelében vannak. A Komodo Nemzeti Park területén élnek, ami 3 szigetből áll: Komodo, Rinca és Padar szigetek.

A komodói sárkány nagyon gyorsan képes futni (18 km/órás sebességgel) vagy úszni. Párzási időszaka július-augusztusban történik, 15-30 tojást rak le szeptemberben a nőstény, amelyet a földbe ás el. A tojások méretre akkorák mint egy hattyútojás és puhák, mint a teknőstojások. Amikor a bébi komodó kikel a fészekből ösztönből körülnéz, hogy van e bármi veszélye annak, hogy elkezdje saját kis életét. Ilyenkor még csak 32-33 cm hosszú. 3-4 évig fákon él és egyedül tanul vadászni és élelmet szerezni.
Az állat 5 kilométeres távolságból képes érezni szagokat a nyelvével.
Nagyon érzékeny a hangokra, ezért a parkban tilos sírni és sikítozni.

Ha a komodó megtámad egy szigeten élő embert (ami elég gyakran előfordul), gyorsan fára kell mászni előle és sokszor órákat eltölteni ott, amíg az állat tovább áll. Sajnos évente esik néhány turista is sárkányáldozatul.

A komodok egymást is megeszik, akár az anya is megeszi a saját gyerekét. Amikor táplálkoznak, a saját súlyuk 80 százalékát képesek elfogyasztani. Testük ilyenkor kitágul, mint a kígyóé.
A nyálában 60 féle baktéria van, több ezek közül halálos is lehet, mert vérmérgezést okoz.

Nagyon szerettünk volna ezekkel az állatokkal találkozni, többek között ezért jöttünk Floresre. Labuan Bajobol rengeteg túrát szerveznek a szigetre, akár egy, de több napos kirándulásra is van lehetőség. Mivel a szerencse úgy hozta, hogy lett két angol útitársunk, így már hatan lettünk, sikerült Primadonnát (hajó) megszerezni, ahol csak mi voltunk, fejenként 250 000 IDR (5200 Ft) egész napra ebéddel, ivóvízzel.

Sárkányok, búvárkodás, hajókázás.

A hajó reggel hétkor indult Labuan Bajo kikötőjéből és 2 óra alatt értünk Rinca szigetére. A szigetre érve megváltottuk a jegyeket és regisztráltak a könyvbe (nemcsak vendégkönyv, ebben tartják nyilván a turistákat, arra az esetre, ha valaki nem kerülne ki élve a szigetről…)

A jegy ára több részből áll:

Rinca sziget belépő 50 000 IDR (1045 Ft),

nemzeti park belépő 150 000 IDR (3130 Ft),

túrázási díj 5 000 IDR (100 Ft),

ehhez jön még a túravezetők díja, ami 5 emberre 80 000 IDR, 6 emberre már kettő kell, tehát 160 000 IDR (3300 Ft) osztva hattal. (Összesen 4825 Ft).

Ennyibe kerül az, hogy az ember veszélybe sodorja az életét. Vadőr nélkül nem lehet bemenni a parkba, ugyanis a sárkányok vadon élnek a park egész területén. A vadőrök egy hosszú bottal próbálják őket távol tartani, ha esetleg túl közel kerülnének hozzánk.

A parkban ezután rövid túrára indulunk. Nem sokkal később sárkányokat is látunk.
A messzi távolban...

... vagy akár közelebb is.

Na meg ilyen panorámát.

Miután a vezetőtől megtudtuk e fentebb leírt sok hasznos információt, elkezdtem félni úgy igaziból. De mégis izgalmas volt a sárkánytalálkozás, mert ekkora és ilyen veszélyes állatokat ennyire közelről még sosem láttam.

Miután végeztünk a szigeten, tengerre szálltunk és meglátogattunk másik két szigetet, ahol könnyűbúvárkodni (snorkeling) lehetett. Ez volt a Kanawa sziget például.

A túra reggel 7-kor indult és délután 4-5 körül ért véget.

Ha valaki a 2 napos túrát szeretné választani, akkor Komodo és Rinca szigetét is megtekintheti (több lehetőség a sárkánylesre), ilyenkor az éjszakát a hajón töltik. Ez kb. dupla annyiba kerül. A nemzeti park belépőt nem kell újra kifizetni, mert 3 napig érvényes.