Haraszti Zsolt pályázata a Trafóra

2012. június 9. szombat, 14:03

Három pályázat érkezett be a Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatói munkakörének betöltésére a beadási határidőig – közölte a Fővárosi Önkormányzat. A pályázók között van Haraszti Zsolt, a Trafó igazgatóhelyettese, Kardos József, a Sziget fesztivál, valamint a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa volt programigazgatója és Nagy József táncos-koreográfus-rendező, aki azonban a döntés megszületéséig nem kíván nyilatkozni terveiről. Az alábbiakban Haraszti Zsolt pályázatát tesszük közzé. Egyidőben megjelentetjük Kardos József dolgozatát is, amit itt elérhetnek.

haraszti2010

Részlet Haraszti Zsolt pályázatából:

Motiváció

1999. tavaszán jártam először az akkor néhány hónapja működő Trafóban, hogy megnézzem a Mozgó Ház Társulat Cseresznyéskert című előadását. Lenyűgözött a produkció újszerűsége, a merész rendezés, magával ragadott az előadás frissessége. Ilyen élmény után nem volt kérdéses, hogy amikor megtudtam, az intézmény vezetője helyettest keres, jelentkezzem. Ennek lassan tizenhárom éve.

Az elmúlt évek feladatai, az előadások sikere, néha sikertelensége, a kollégák szaktudása és munkafegyelme, valamint az itt bemutatott előadások mind hozzájárultak a Trafó eredményeihez, elismertségéhez itthon és külföldön egyaránt. Ez a siker közös siker, melyet Szabó György vezetésével egy csapat tudhat magáénak.

Ez a közösség és eredményesség, az itt eltöltött évek sora és az ezek során befektetett munka ösztönöz arra, hogy megpályázzam Molnárné Kuskó Szilvia gazdasági igazgatóval és Barda Beáta művészeti vezetővel az egy kicsit sajátunknak is tekintett Trafó Kortárs Művészetek Háza ügyvezető igazgatói posztját, remélve, hogy az eddigi tevékenységet a megkezdett irányban folytathatjuk kollégáimmal, megfelelve mind a szakmai elvárásoknak, mind a közönségigényeknek.

Miért szeretnék a Trafó Kortárs Művészetek Háza igazgatója lenni?

A Trafó nemcsak egy intézmény, de egy közösség is egyben. Szűkebb értelemben az itt dolgozók közössége (a takarítóktól a művészekig), tágabban pedig azé a befogadó közönségé, akik estéről-estére megtöltik a nézőteret, s akiket óhatatlanul is összeköt a hasonló ízlés, a kíváncsiság, a nyitottság.

Hogy az intézmény célja a kortárs művészeti trendek bemutatása, Budapest és az ország kulturális életének felpezsdítése, arról a pályázatban több helyen is írunk. Ám minden jóindulat és igyekezet mellett sokszor megfeledkezünk azokról, akik az intézményt működtetik. A Trafó gárdája évek óta összetartó csapat. Még azok is, akik elmentek, azok is visszajárnak a rendezvényeinkre, összejöveteleinkre.

Hiszek benne, hogy ez a közeg, a személyes tér hangulata, és a csapatszellem kihat az intézményi működésre is. Mi „trafósok” pedig régóta ismerjük egymást, közhelyesen szólva: jól összeszokott csapat vagyunk. Én 13 éve dolgozom igazgató helyettesként a Trafóban, irányítottam s felügyeltem az itt folyó munkát, részese voltam, vagyok a csapatnak és persze én is végigizgultam az előadásokat, vajon a közönség is olyan befogadó lesz-e, mint amire számítottunk.

A közös munka csak megerősített abban az intézményi célkitűzésben, hogy hozzájáruljunk Budapest - és tágabb értelemben az egész ország - lakosainak kulturális, művészeti, vagy akár oktatási, képzési és gazdasági jólétéhez, jó közérzetéhez.

Oldal: 3 / 47Fontosnak tartom, hogy a minőségi kultúra a lehető legszélesebb rétegekhez eljusson. A megújulás mellett szeretném megőrizni a trafós hagyományt, hogy a potenciális közönség, a helyi lakosok és a városba látogató turisták, érdeklődők a Trafóban olyan produkciókat láthassanak, amelyekhez máshol nem juthatnak hozzá. Nem utolsó sorban azt is szeretném, ha az emberek átéreznék és megértenék, milyen fontos érték a civil öntudat, az elkötelezettség, a lokálpatriotizmus, mindent összevetve a kultúra.

Hiszen az 1909-ben épült egykori transzformátorházból kialakított Trafó Kortárs Művészetek Háza mára mind Magyarországon, mind külföldön, a kortárs művészeti kezdeményezések-kezdeményezőjeként, katalizátoraként ismert, olyan befogadóhelyként, amely egyaránt teret ad, lehetőséget nyújt tánc és színházi előadásoknak, cirkuszi produkcióknak és a vizuális művészeteknek. A Trafó eltörli a merev határokat nemcsak az egyes országok, hanem az egyes műfajok között is, támogatja a kísérletezést és az innovációt.

Pályázatunk nem akarja gyökeresen megváltoztatni a Trafó arculatát, programstruktúráját, nem tartalmaz megvalósíthatatlan terveket, hanem az elmúlt évek tapasztalatára támaszkodva a lefektetett alapokra kívánja folytatni a megkezdett építkezést. Nem kínálunk gyökeres változást, de frissíteni szeretnénk kínálatunkat, nyitni szeretnénk eddig kevéssé jelenlévő műfajok, produkciók és társulatok felé.

Továbbra is a Trafó elsődleges feladatának tekintem a friss, olykor kockázatos, de művészi színvonalát magasan tartó produkciók, új művészeti irányok keresését és bemutatását, a műfaji határokat hol átlépő, hol azokat ötvöző produkciók műsorra tűzését.

Továbbra is szeretnénk bemutatni a hazai és külföldi alkotók új energiáiból, útkereséseikből született és megszülető, új formákból álló műveit, hogy nézőinknek biztosítsuk azt a fajta kikapcsolódást, mely elgondolkodtatva, esetenként meglepően szórakoztat, és nem hagyja közömbösen a jegyet vásárlókat.

Továbbra is fontosnak tartom, hogy a Trafó ugyanolyan lehetőséget biztosítson a magyar és a külföldi alkotóknak.

Továbbra is elengedhetetlennek tartom, hogy a Trafó dinamikusan reagáljon az aktuális szociális, társadalmi problémákra.

Továbbra sem kívánjuk az intézményt egy műfajnak sem elkötelezni.

Az általunk működtetni kívánt Kortárs Művészetek Háza továbbra is a legszélesebb művészeti és alkotói spektrumból válogatja programjait, ahol a minőség az elsődleges szempont.

Haraszti Zsolt pályázatát itt elérheti.

Figyelem! Az alábbi, a cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a Színház.hu nézeteit tükrözik. Mi a hírt / eseményt közöljük le, a kommenteket nem tudjuk befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.