Yeats
Van-e
fasisztaveszély? Igen, van.
Önmagában ma a
szélsőjobb gyenge, az egyetlen kérdés, hogy bekerülhet-e a parlamentbe. Ha ez
megtörténne, akkor is valószínűtlen, hogy koalícióra lépne vele a Fidesz. (A
többi parlamenti pártnál pedig kizárt.) A szélsőjobb egyetlen mandátumesélyes
pártja ugyanis a Jobbik, amely tökéletesen szalonképtelen, ahhoz meg
mindenképpen kicsi, hogy megkerülhetetlen legyen.. A párt egyszemélyes vezetése
– Vona Gábor – ugyan még épp nevezhető eufemisztikusan radikálisnak, de rajta
kívül mindenki egy kattintásra van az igazi, védhetetlen, vérszomjas, és a
terrorizmust nyíltan támogató fasisztáktól. Velük szándékegységben, szép
rendőri műszóval. Plusz az EP-listavezető Morvai Krisztina, aki egy külön
állatfaj. Miss Szándékváltás – ő meg így nevezi azt, amikor valaki jogos
felháborodásában benácul. Hát ezeket felvállalni, az azért csak büdös lenne
Orbán Viktornak.
Nem mintha nem
lenne hozzájuk köze: a mai széljobb sokat köszönhet a 2002-ben életre hívott
polgári köröknek. Akkor esett ki – végleg – a parlamentből a MIÉP, az összeomló
párt szimpatizánsai közül sokan egzotikus nevű körökben kötöttek ki. Vona Gábor
például magával Orbánnal került egy karikába, ez volt a Szövetség a Nemzetért
Polgári Kör, amelynek tettei ma már legendaszámba mennek. Aztán elváltak
útjaik, Orbán megpróbálta az elszabadult – és egyre kínosabban viselkedő –
köröket visszaterelni maga alá. Nem egészen sikerült. Az akkor aktivizált
sokezer born-again polgár annyira elhitte magáról, hogy ő most tényleg
politizál, hogy már nem fogadta el a janicsárstátuszt. Neki véleménye volt.
Miért van mégis
fasisztaveszély, ha egyszer a széljobb gyenge?
Azért, mert a
„veszély” szó olyasmire utal, ami a jövőben előreláthatóan bekövetkezhet. Nem
csak akkor kell észnél lenni, ha holnap Anschluss várható, sőt akkor már
mindegy. Hanem érdemes évekre előre gondolkodni, és ha mondjuk árvízveszéllyel
számolunk, akkor építeni gátat.
Momentán annyit
lehet előre látni, hogy ha minden úgy marad, ahogy most van, akkor egyre többen
fogják azt gondolni, hogy bunkók és buták ezek a fasiszták, és lehet, hogy
nincs értelmes válaszuk a problémákra, de legalább nem hallgatják el őket. Nem
mondják azt, hogy nincs cigánykérdés.
A fasisztáknak
vannak egyéb agendáik is, többek közt zsidózással, Amerika- és/vagy
oroszellenességgel, ezoterikus közgazdasági fantazmagóriákkal és síkhülye
vallásossággal kereskednek. De a sláger, a flagship termék, az a cigánybűnözés.
A többire ugyanis van
valamiféle mainstream válasz. A vallásos fundamentalizmus nehezen fér meg a
tudománnyal és a józan ésszel, a közgazdaságtan tanulható, megismerhető,
Amerika és Oroszország pedig szabad szemmel láthatóan is túl nagy ahhoz, hogy
hadat üzenjünk nekik. A zsidóság a legtöbb embert nem zavarja; még ha meg is
van a véleményük róluk, akkor sem rettegnek, ha szembejön egy kilincsorrú. Nem
fog kirabolni. Kevesen ébrednek arra, hogy egy producer meg egy kreatívigazgató
rángatózik az uborkákat védő villanypásztoron.
A cigányokkal
kicsit más a helyzet, ugye. Városban és vidéken, Keleten és Nyugaton egyaránt.
A cigányokkal mindenkinek van kellemetlen tapasztalata; a legtöbb persze nem
első kézből, de az sem ritka. Viszonylag kevesen gondolják, hogy ez szorosan
összefüggne a bőrszínnel, az öröklött adottságokkal. Genetikai
meghatározottságnak talán túlzás lenne mondani. De azok már nincsenek
kevesen, akik úgy vélik, hogy egy körülírható kultúra rendelkezhet olyan
sajátosságokkal, amelyek a többségi kultúra számára aggályosak. Netán
elviselhetetlenek.
Ilyenek
Nyugat-Európa városaiban a bevándorlókból (vagy azok gyermekeiből) álló
színesbőrű gangek. Ettől minket a Gondviselés egyelőre megkímélt, de ott bizony
felmerül a kérdés, hogy vajon nem azért aktívabbak-e a magukfajta
fiatalok többek közt a csoportos nemi erőszak és az utcai rablás terén, mert a
magukkal hozott kultúra egyrészt jószágnak tekinti a nőt, másrészt a fizikai
erőszakot az érvényesülés egyetlen eszközének. Tudniillik ezt tanítja nekik Afrika.
Ha a kedves olvasó
egy azték közösség szomszédságában élne, bizonyára lenyűgözné az ő sokszínű,
gazdag művészetük, vallásuk, rituális táncaik. Ugyanakkor kissé szorongana is
annak tudatában, hogy ez a megejtően ősi kultúra embereket szokott áldozni
isteneinek, és e célból időnként embervadászatot szerveznek a környéken. Erről
a mániájukról sürgősen le kellene szoktatni őket, gondolná a kedves olvasó, sőt
hozzágondolná, hogy ha nem szoknak le róla, akkor viszont vigyék el őket
valahova máshova, minél előbb. Ezt a véleményét fenntartaná akár az összes
parlamenti párt ellenében; sőt fontolóra venné, hogy azt a pártot támogassa,
amely az aztékság sajátosságai közül a negatívakat sem hallgatja el. Még akkor
is, ha az a párt igazságtalanul általánosít, és nem veszi figyelembe a
beilleszkedett, vegetáriánus aztékokat.
Hogy a cigányság
egy része valóban a többségitől eltérő kultúrát képvisel, azt simán bevallja –
többek közt – az antifasizmus okleveles élharcosa, Varró Szilvia. Így ír a
Népszabadságban:
Ne kapjon
szociális segélyt, aki nem tartja be "a társadalmi együttélés
szabályait", és "életvitele alapján" nem felel meg "a
közösségi elvárásoknak". Ez nem a kurucinfo szerkesztőinek, hanem
szocialista politikusoknak az ötlete. (...) Ki szabja meg a betartandó
szabályokat? Mely közösség elvárásainak kell megfelelni? Mi van, ha valaki a
helyi cigányságot érzi saját közösségének, és azon normáknak felel meg? Lesz-e
jogorvoslat az ily módon totális hatalmat élvező helyi potentátok döntése
ellen?
Tehát van egy ilyen
választási lehetőség szerinte, hogy az állampolgár eldönti, a kékekkel van-e
vagy a pirosakkal. És ha úgy dönt, hogy ő ahhoz a közösséghez csatlakozik,
amelyik megengedi a más uborkájának ellopását vagy az útonállást, akkor azt
tiszteletben kell tartani. Ez az ő önmegvalósítása. Pro-choice. Hát nem,
kedveském. A „társadalmi együttélés szabályait” úgynevezett törvényekben
rögzítjük. Ebben benne van például a más uborkájának védelme, az útonállás
tilalma, meg az iskolakötelezettség. Azokat, akik a törvényenkívüliséget
választják, egyáltalán nem kell az államnak támogatni, vagy akár elviselni,
annyiban hagyni. A betyárnak sose járt segély.
Ha van olyan
szubkultúra, amelynek szabályai szerint polgártársaink kirablása, megkéselése
vagy meglopása elfogadható, akkor azt nem kötelességünk partnernek, multikulturális
színfoltnak, megőrzendő értéknek tekinteni. Azt a szubkultúrát fel
kell számolni. Ahogy a bűnszervezeteket, a közveszélyes szektákat, a
pedofilhálózatokat. Felvilágosítással, oktatással, esélyteremtéssel megelőzve a
bajt, és erővel, szigorúan odacsapva, ha már bekövetkezett. A menthetőknek
pedig mutatni a kiutat, és sürgetni őket kifelé.
Kulturális
meghatározottságról beszélni valamivel kisebb túlzás, mint genetikairól.
De még az is
hülyeség. Magatartásminták vannak, determináció nincsen. Ha az afrikai
bevándorlónak a fejébe verik, akár elrettentő példával, hogy errefelé nem
hadonászunk bozótvágó késsel, akkor egy idő után leszokik róla, és a gyereke
lehet akár Barack Obama. Ha nem verik a fejébe, ha a machetés rablást
kulturális performansznak tekintik, akkor nyilván úgy marad.
Ehhez képest a
mainstream – gyakran tévesen liberálisnak nevezett – álláspont az, hogy
cigánybűnözés nincs, ha vannak kulturális különbségek, azok legfeljebb
népviseletben és hegedülésben nyilvánulnak meg, a törvényességhez való
viszonyban soha. Minden ember színesbőrű, yeah. Ha esetleg mégis megfigyelhetők
nemkívánatos viselkedésminták bizonyos kisebbségeknél, az csupán a
kirekesztettségükből ered, és ellene csak úgy tehetünk, ha még jobban szeretjük
őket.
Erre aztán persze
bekövetkezik a szándékváltás. A hivatalos, parlamenti politika eddig tagadta,
hogy egyáltalán létezne ilyesmi, ezért a szélsőjobb monopolizálta az egész
cigánykérdést.
A szélsőjobbnak
azonban nincsenek, nem is lesznek kutatóintézetei, szakértői, apparátusa, esze.
A bázis jórészt írni-olvasni is csak telefonos segítséggel tud, tehát épeszű
javaslataik se lesznek. Nem is azzal hódítanak, hanem a nyers, formátlan
gyűlölettel, nevetséges masírozással, teljesen gondolattalan hörgéssel. Nem volna
nehéz legyorsulni őket, okosabbat mondani, kompetensebbnek mutatkozni. Csakhogy
az ortodox PC nyelve már nem elég a megszólaláshoz. Az éppolyan értelmetlennek
hat, mint a nyilas uszítás. Csakis az ortodox PC egyeduralma mellett fejlődhet
potenssé és veszélyessé az a politika, ami gyűlöleten és erőszakon kívül mást
nem kínál.
Tessék szépen
megnyugodni, nincs itt semmiféle Hitler. A követendő példák nemhogy
szalonképesek, de övék a szalon. Tony Blair nem az a lovaglócsizmás fasiszta,
mégis kibökte végül, hogy a multikulti ebben a formában tévedés. Nicolas
Sarkozy sem hozott arabtörvényeket, csak annyit ígért, hogy bűnözni nekik sem
szabad. Hogy a francia állampolgároknak nemcsak jogaik, hanem kötelességeik is
vannak, bőrszíntől függetlenül. Sem Nagy-Britanniában, sem Franciaországban nem
pár ezer hibbant fasiszta diktálja a műsort. Nem övék a téma. Nincs
fasisztaveszély.
Magyarországon is
csak addig, amíg senki más nem nyitja ki a szemét és a fülét. Addig, amíg az
érzékelhető valóságra egyedül a fasiszták reagálnak. És ha a hosszú csend után
Kövér László az első fecske, akkor ne tessék fintorogni. Lett volna idő a
békésebb ébredésre.
Tóta W. Árpád